مناظره داغ در برنامه زنده/ تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس غیر قانونی است؟

حمیدرضا کفاش نماینده دولت و ابراهیم سحرخیز معاون وزیر سابق آموزش و پرورش هر دو با نظراتی متفاوت در مورد تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه به ارائه نظرات خود پرداختند. به گزارش اعتدال پرس به نقل از پیام نو، حمیدرضا کفاش نماینده دولت در بخش پایانی برنامه مناظره این هفته با موضوع تعطیلی روزهای پنج […]

image_pdfimage_print

حمیدرضا کفاش نماینده دولت و ابراهیم سحرخیز معاون وزیر سابق آموزش و پرورش هر دو با نظراتی متفاوت در مورد تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه به ارائه نظرات خود پرداختند.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از پیام نو، حمیدرضا کفاش نماینده دولت در بخش پایانی برنامه مناظره این هفته با موضوع تعطیلی روزهای پنج شنبه در مدارس رو در روی ابراهیم سحرخیر معاون وزیر سابق آموزش و پرورش قرار گرفت و طرفین نظرات خود را در این زمینه مطرح کردند.

تعطیلی پنجشنبه ها قانونی نیست

حمیدرضا کفاش در بخش مناظره دو نفره با بیان اینکه تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس قانونی نیست، گفت: اگر ساماندهی آموزش در ۵ روز است، پس نظرسنجی ما درباره خلاف قانون است .

وی گفت : باید تعلیم و تربیتی فکر کرد، ما این روز را ( پنج شنبه ) برای خانواده ها در نظر گرفتیم؛ اما ما متولی خانواده ها نیستیم بلکه متولی تعلیم و تربیت هستیم و اینکه خانواده ها خود بایدبخش بیشتری را برای آموزش فرزندانشان با در نظر گرفتن کلاس های کنکور و فوق برنامه اختصاص دهند.

نماینده دولت در برنامه مناظره تصریح کرد: همه وزرای آموزش و پرورش بعد از انقلاب معلم محوری اصل کارشان بوده و اینکه بگوییم فلان وزیر می خواهد تعطیلی را از معلمان بگیرد، اخلاقی نیست.

کفاش توضیح داد: همان مرجعی که گفته معلم ۲۴ ساعت موظف است در هفته کار کند، همان مرجع می تواند آن ساعت را کم یا زیاد کند و ما باید از فضای نظر سنجی بیرون بیاییم.

وی با طرح مجدد سوال اینکه آیا اعلام تعطیلی پنجشنبه به صورت بخشنامه رسمی، قانونی بوده یا خلاف آن؟، افزود: بخشنامه ای که وزارت آموزش و پرورش صادر کرده است، قانونی است؟ حتی بازرسان به برخی از مدارس غیردولتی مراجعه کردند که شما حق ندارید در روز پنجشنبه کلاس برگزار کنید.

تعطیلی پنج شنبه ها قانونی است

ابراهیم سحرخیز معاون وزیر سابق آموزش و پرورش گفت : هر کسی که از دور دستی در آموزش و پرورش این کشور داشته باشد متوجه می شود که غنی سازی اوقات فراغت با اجبار ، شدنی نیست.براساس قانون فعالیت های رسمی آموزش و پرورش در پنج روز اول هفته باید انجام شود .

وی در این مناظره دو نفره افزود : باید به دانش آموز و خانواده او این اختیار داده شود که در فوق برنامه های مدرسه شرکت کنند یا فراغت خود را به گونه ای دیگر بگذرانند.

وی ادامه داد : قانون تصریح کرده است که فعالیت های رسمی آموزش و پرورش در پنج روز اول هفته باید انجام شود و این طبیعی است که پنج شنبه را تعطیل در نظر بگیریم.

معاون سابق وزیر آموزش و پرورش گفت : در صورتی که مدیر مدرسه برای روز پنج شنبه فوق برنامه ای مانند اردو را برنامه ریزی کرد می تواند وجه آن را از دانش آموز دریافت کند و دانش آموز نیز می تواند با اختیار خود در آن شرکت کند.

وی بر موضوع اختیاری بودن حضور دانش آموز در روزهای پنج شنبه در مدرسه تاکید کرد و گفت : اگر در موضوع سند تحول بنیادی برای خانواده ها نقشی در نظر گرفته ایم و اگر می خواهیم مساجد و کانون های فرهنگی نقش تربیتی خود را ایفا کنند باید مشخص کنیم چه زمانی را می خواهیم در اختیار این نهادهای تربیتی قرار می دهیم.

وی ادامه داد : تعطیلی پنجشنبه قانونی است ولی الزامی ندارد که کلمه تعطیلی در قانون آورده شود و اگر آموزش و پرورش بخواهد فوق برنامه ای را اجرا کند باید این را در نظر داشته باشد که فوق برنامه برای این روز آزاد اختیاری است نه اجباری.

سحرخیز در مورد مدارس دو شیفته که نمی توانند موضوع تعطیلی روز پنج شنبه را اجرا کنند، گفت : پیش از این ما به این مدارس اعلام کرده بودیم تا زمانی که یک نوبته نشده اند نباید پنج شنبه را تعطیل کنند اما می توانند به اختیار مدیر یک پنج شنبه برای یک شیفت تعطیل کنند و پنجشنبه دیگر را در اختیار شیفت دوم قرار دهند.

در این مناظره و در بخش ابتدایی آن علیرضا علی‌احمدی و حاج بابایی وزرای سابق آموزش و پرورش و دکتر احمدی استاد دانشگاه نیز به بحث و برررسی ابعاد مختلف این قانون و دفاع از مفید بودن یا نبودن آن پرداختند.

در پایان این برنامه اعلام شدکه ۸۸/۱۱ درصد از بینندگان برنامه مناظره در نظرسنجی پیامکی این برنامه با اظهارات حمیدرضا کفاش موافق بودند و ۱۱/ ۸۷ درصد آنها به اظهارات ابراهیم سحرخیز رای دادند.

انتهای خبر