گزارش اعتدال پرس جامه عمل پوشید: تثبیت دورنمای راهبردی ارس با رونمایی از طرح جامع منطقه آزاد ارس/ افتتاح طرحهای صنعتی و تولیدی با حضور ترکان در جلفا

همانطورکه قبلا طی مطلبی به قلم سردبیر اعتدال پرس بر ضرورت ابهام زدایی و تثبیت سیاستهای توسعه ای و استراتژیک در منطقه آزاد ارس تاکید شده(این خبر) و در نشست اخیر با مدیرعامل منطقه ارس هم بدان اشاره و مورد تایید وی قرار گرفته بود(این گزارش)، خبر رسید که در جریان سفر امروز مهندس ترکان به […]

image_pdfimage_print

همانطورکه قبلا طی مطلبی به قلم سردبیر اعتدال پرس بر ضرورت ابهام زدایی و تثبیت سیاستهای توسعه ای و استراتژیک در منطقه آزاد ارس تاکید شده(این خبر) و در نشست اخیر با مدیرعامل منطقه ارس هم بدان اشاره و مورد تایید وی قرار گرفته بود(این گزارش)، خبر رسید که در جریان سفر امروز مهندس ترکان به این منطقه، طرح جامع راهبردی توسعه منطقه آزاد ارس رونمایی شد.

به گزارش اعتدال پرس، امروز با حضور استاندار آذربایجان شرقی و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، سه طرح صنعتی و تولیدی در منطقه آزاد ارس افتتاح و عملیات اجرایی یک طرح صنعتی دیگر آغاز شد.

برای بهره‌برداری از این طرح‌ها در مجموع بالغ بر ۶۵۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی انجام شده و با افتتاح آنها برای ۳۴۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.

واحد فراوری و بسته‌بندی خشکبار و میوه‌جات خشک (آیچین تجارت ارس) با سرمایه‌گذاری ۳۴ میلیارد ریال یکی از این واحدها بود که در زمینی به مساحت ۴ هزار متر مربع به بهره‌برداری رسید.

این واحد که ظرفیت تولید سالانه یک‌هزار تن خشکبار و ۲ هزار و ۵۰۰ تن میوه خشک در سال را دارد، برای ۷۰ نفر شغل مستقیم ایجاد کرده است.

همچنین واحد تولیدی مبلمان منزل و ورق‌های روکش‌دار MDF (شرکت استقبال ارس) در یک هزار و ۵۰۰ متر مربع فضا و با اشتغال‌زایی ۲۰ نفر افتتاح شد.

این واحد تولیدی که برای راه‌اندازی آن ۱۸ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰۰ ست مبلمان منزل و ۱۷ هزار ورق روکش‌دار MDF را دارد.

همچنین فاز دوم کارخانه نساجی جلفاکاران ارس با ظرفیت تولید ۲۰ هزار تن انواع نخ فانتزی در سال به بهره‌برداری رسید، این طرح صنعتی با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی راه‌اندازی شده و بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشته است. میزان اشتغال‌زایی این واحد تولیدی ۲۵۰ نفر است.

عملیات اجرایی طرح نیروگاه سیکل ترکیبی کاروان انرژی ارس به منظور تولید برق و حرارت نیز با حضور مسئولان در منطقه آزاد ارس آغاز شد. ظرفیت این نیروگاه که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته می‌شود ۲۵ مگاوات است و هزینه راه‌اندازی آن، ۱۸۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است. با افتتاح این طرح صنعتی برای ۵۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد‌ می‌شود.

 طرح جامع منطقه آزاد ارس رونمایی شد

طرح جامع منطقه آزاد ارس با حضور مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور در سالن آمفی تئاتر دانشگاه پیام نور شهرستان جلفا رونمایی شد.
به گزارش اعتدال پرس،  این طرح در راستای سند راهبردی و براساس چشم انداز، ماموریت ها، اهداف و استراتژی های برتر منطقه و با نگرش مدیریت استراتژیک برای ایجاد زمینه رشد و توسعه منطقه ای در سطح اراضی و محدوده منطقه آزاد ارس تهیه شده است.

خبرگزاری فارس: ‌4 طرح صنعتی و تولیدی در منطقه آزاد ارس افتتاح و کلنگ‌زنی شد

این طرح که مبنای مطالعات طرح تفصیلی ارس نیز قرار گرفته است ، در حوزه های آموزش عالی، گردشگری، ورزشی، درمانی و سلامت، مسکونی، صنایع پاک، مصالح ساختمانی و صنایع سنگین تدوین شده است.

طرح جامع منطقه آزاد ارس فرصت سازی برای توسعه منطقه، ایجاد زمینه ارتباط منطقی بین ایران و کشورهای همسایه را هدف گذاری کرده است.

در این طرح با تاکید بر توانمندی های منطقه آزاد ارس استراتژی های کشاورزی، ترانزیت و صادرات مجدد، آموزش عالی، صنعتی و معدنی، خدماتی، ˈ آی.سی.تی ˈ (ICT)، تامین مالی، زیست محیطی، سرمایه­ گذاری و گردشگری تدوین شده است.

انتهای خبر