انتقاد جبارزاده از دخل و تصرف‌ در توزیع تسهیلات بانکی استان و پشت پرده جابجایی رتبه آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بانک، بنگاه اقتصادی است نه صندوق مالی دولت، گفت: جایگاه این استان در مسائل اقتصادی مناسب نیست. به گزارش اعتدال پرس، جبارزاده عصر پنج شنبه در چهارمین نشست مشترک با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، اهتمام آنها را برای پیگیری افزایش سهم این استان از تسهیلات بانکی خواستار شد. وی […]

image_pdfimage_print

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بانک، بنگاه اقتصادی است نه صندوق مالی دولت، گفت: جایگاه این استان در مسائل اقتصادی مناسب نیست.

به گزارش اعتدال پرس، جبارزاده عصر پنج شنبه در چهارمین نشست مشترک با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، اهتمام آنها را برای پیگیری افزایش سهم این استان از تسهیلات بانکی خواستار شد.

وی در این نشست که با حضور معاونان استاندار، مدیران و سرپرستان بانک‌های استان برگزار شد، با اشاره به وضعیت فعلی استان در حوزه‌های مختلف، گفت: برای یک برنامه‌ریزی صحیح باید تصویر درستی از وضع موجود داشته باشیم و متناسب با آن تدبیر لازم را به کار گیریم.

اسماعیل جبارزاده با بیان اینکه جایگاه استان آذربایجان شرقی در مسائل اقتصادی جایگاه خوبی نیست، افزود: برای توسعه این استان و گذر از مشکلات موجود، حتماً باید اطلاعات کافی داشته باشیم و با هماهنگی و همدلی پیش برویم.

استاندار آذربایجان شرقی از مدیران بانک‌های استان که با وجود محدودیت اختیارات با بخش تولید و سرمایه‌گذاری استان همکاری کرده‌اند، قدردانی کرد، اما در عین حال با اشاره به کاهش سهم استان از تسهیلات بانکی در سال‌های گذشته، گفت: اگر ادعا کنیم که منابع دولت در این سال‌ها محدود بوده است باید سهم همه استان‌ها کاهش می‌یافت، اما چرا استان ما از جایگاه بالا به پایین آمده است؟

وی با بیان اینکه جابجایی رتبه استان جای سوال است، متذکر شد: این مساله نشان‌گر این است که علی‌رغم مشکلات و محدودیت‌ها، دخل و تصرف‌هایی هم در توزیع تسهیلات صورت گرفته که این وضعیت باید اصلاح شود.

جبارزاده با تأکید بر اینکه استان آذربایجان شرقی تنها در سایه عملکرد ما آباد می‌شود، گفت: مدیریت اجرایی استان مصمم است سهم استان را از تسهیلات بانکی ارتقا دهد، البته از مدیران بانک‌های استان هم می‌خواهم مصوبات هیئت‌مدیره بانک‌ها در خصوص سقف تسهیلات استانی را به طور کامل اجرا کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه نباید بانک‌ها را مکلف به پرداخت تسهیلات بیشتر کرد، یادآور شد: بانک، بنگاه اقتصادی است نه صندوق مالی دولت؛ آن‌چه بین ما و بانک حاکم خواهد بود طرح توجیه اقتصادی است و غیر از این مطلقا تکلیفی برای بانک‌ها تعیین نمی‌کنیم.

جبارزاده همچنین از نمایندگان استان در مجلس خواست برای افزایش سهم استان از تسهیلات بانکی پیگیری‌های لازم را معمول و تلاش خود را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه تسهیلات بانکی بخشی از تولید است و بدون سیستم بانکی، توسعه استان امکان‌پذیر نیست، افزود: بانک‌های استان برای حمایت بیشتر از بخش تولید باید اختیارات بیشتری در پرداخت تسهیلات داشته باشند که در این زمینه به کمک نمایندگان نیاز داریم.

جبارزاده، مشارکت بانک‌های استان آذربایجان شرقی را در طرح‌های سرمایه‌گذاری سودده، نظیر طرح‌های توسعه مس را خواستار شد و گفت: چرا با وجود بانک‌های ما، استان‌های دیگر در این طرح‌ها مشارکت کنند؟ اولویت ما در این زمینه بانک‌های استان خواهد بود به شرطی که آنها هم به این امر اهتمام ورزند.


نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست دیدگاه‌های خود را در خصوص وضعیت نظام بانکی و عملکرد بانک‌های استان آذربایجان شرقی بیان کردند.

ضرورت توزیع عادلانه منابع بانکی، مساعدت نظام بانکی برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر، استمهال وام‌های سرمازدگی، شکستن فضای امنیتی در حوزه سرمایه‌گذاری، افزایش سرمایه بانک‌ها و عمل به مصوبات کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری توسط بانک‌ها از جمله نکاتی بود که توسط نمایندگان مردم در خصوص عملکرد نظام بانکی استان بیان شد.

نمایندگان همچنین در پاسخ به درخواست استاندار آذربایجان شرقی، آمادگی خود را برای پیگیری‌های لازم در خصوص افزایش سهم استان از تسهیلات بانکی اعلام کردند.
معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان هم در ابتدای این نشست گزارشی از عملکرد بانک‌ها و آخرین وضعیت جذب تسهیلات ارزی و ریالی و پرداخت تسهیلات به طرح‌های سرمایه‌گذاری استان ارایه کردند.

انتهای خبر