انتقاد هاشمی از فعالیت های اقتصادی سپاه : قرارمان با سپاه، سازندگی بود نه مالکیّت/ من خودم اینها را وارد عرصه اقتصادی کردم

آیت الله هاشمی رفسنجانی، ضمن بیان تاریخچه ای از ورود سپاه به حوزه سازندگی در دولت ایشان، تاکید کرد: قرارمان با سپاه برای ورود به عرصه اقتصادی کشور، سازندگی بود نه مالکیت!. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، در گزیده سخنان ایشان در مصاحبه با انتخاب در همین ارتباط آمده است: در […]

image_pdfimage_print

آیت الله هاشمی رفسنجانی، ضمن بیان تاریخچه ای از ورود سپاه به حوزه سازندگی در دولت ایشان، تاکید کرد: قرارمان با سپاه برای ورود به عرصه اقتصادی کشور، سازندگی بود نه مالکیت!.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، در گزیده سخنان ایشان در مصاحبه با انتخاب در همین ارتباط آمده است:

در قانون اساسی ما کاملاً آمده است .یعنی نیروهای نظامی در زمان صلح که ظرفیت بالایی دارند نباید معطل بمانند و به انتظار جنگ بنشینند . انشاالله  هیچ وقت ما دیگر جنگ نداشته باشیم، آمده که باید در زمان صلح دولت از آنها در عمران کشور استفاده کند تا  کار کنند. ماشین آلات و انسان های تحصیل کرده و با تجربه دارند؛  بخصوص ما که در جنگ تجربه های زیادی در خیلی موارد  به دست آورده ایم که این ها دارند. من در حد همان قانون اساسی فکر می کنم کار خوبی بوده و از پیش بینی های خیلی خوب بوده است.

من بعد از جنگ در دولت خودم این کار -ورود سپاه به عرصه سازندگی کشور- را کردم . یعنی آن موقع که سازندگی کشور و بازسازی  اساس کار شده بود و طرح های زیادی در دست کار داشتیم ؛  پیمانکار در داخل کشور به آن اندازه نبود و خود این باعث می شد که رقابت ها به گونه ای نباشد که قیمت ها را تعدیل کند . اگر ما رقیبی نداشتیم ؛ خیلی گران تمام می شد . من هنوز آن موقع جانشین فرمانده کل قوا بودم و همان موقع از نیروهای نظامی و انتظامی و همه خواستم که از امکانات مهندسی فراوانی که در اختیار دارند که در جنگ برای آن ها سرمایه گذاری شده و خیلی هم زیاد بود ؛ مثل جهاد که عمده ماشین های کشور در اختیار این ها بود . خواستم در طرح ها وارد شوند که  خیلی هم موثر بود. اولاً ماشین آلاتشان را به کار گرفتند و آن هایی را که فرسوده شده بود ؛  بعداً توانستند نو کنند . چون در آمد داشتند .  در بین نیروهایی که داوطلبانه به جنگ رفته و از جنگ آمده بودند؛  انسان های تحصیل کرده زیادی بود و از استعداد این ها استفاده شد . طرح ها را ارزان تر انجام می دادند واقعاًآن موقع کار های بزرگی انجام دادند.

سبک فعلی -فعالیت اقتصادی سپاه- را  قبول ندارم که این ها تبدیل به رقیبی آن گونه در مالکیت شوند . آنها – در دوران سازندگی- که مالک نمی شدند؛  مثلاً ما سد کرخه را که خاک ریزی خیلی عظیم و بی سابقه در کشور داشت ؛ به سپاه پاسداران دادیم . سپاه که آن همه ماشین آلات در جنگ داشت ، بولدزرها، کامیون ها ، لودرها، جرتقیل ها و همه این ها را که در جنگ داشتند؛ برای  خاک ریزی سد کرخه آوردند و خیلی آسان و زود خاک ریزی را انجام دادند .، یا  بخشی از نیروهای مسلح ما وسایل و ابزاری داشتند که به درد انتقال  لوله های بزرگ می خورد، آن ها را آوردند و ما لوله گذاری های نفت و گاز را در خیلی از موارد به آن ها واگذار کردیم .  درطرح هایی مثل راهسازی هم خیلی سریع عمل می کردند . منتها مالک نبودند و حق پیمانکاری را  ارزان تر از دیگران می گرفتند .درآمد را هم صرف وظایف نظامی می کردند. هم توانستند وسایل خودشان را با درآمدهایشان نو کنند و هم نیروهایشان تجربیات بیشتری به دست آوردند و هم شغل بهتری به آن ها دادند،  یعنی همان گونه که در قانون اساسی هست؛ عمل می کردیم و مشکلی نبوده است.

انتهای خبر