اندر احوالات شورای شهر تبریز

با گذشت ۸ماه از فعالیت شورای شهرتبریز، جلسات هم‌چنان با تاخیر شروع می‌شود و سخنرانی‌ها و حواشی بی‌مورد اعضای خوش صحبت شورای شهر تا خاک خوردن موضوعات و مشکلات شهری روی میز شورا محور اصلی عملکرد شورای شهر تبریز است. به گزارش اعتدال پرس، شورایی که قانوناً باید رأس ساعت هشت صبح یکشنبه، کار خود […]

image_pdfimage_print

با گذشت ۸ماه از فعالیت شورای شهرتبریز، جلسات هم‌چنان با تاخیر شروع می‌شود و سخنرانی‌ها و حواشی بی‌مورد اعضای خوش صحبت شورای شهر تا خاک خوردن موضوعات و مشکلات شهری روی میز شورا محور اصلی عملکرد شورای شهر تبریز است.

به گزارش اعتدال پرس، شورایی که قانوناً باید رأس ساعت هشت صبح یکشنبه، کار خود را آغاز کند و رسیدگی به طرح ها و لوایح را در دستور کار خود قرار دهد و رسالت اصلی خود را همراهی با برنامه‌های اجرایی بداند، اما دریغ … حالا دیگر هر شهروند تبریزی می‌تواند با چند بار رفتن به جلسات صبح‌های یکشنبه شورای شهر تبریز، بداند این شورا چند مرده حلاج است.

شورایی که تاخیر نیم ساعته در آغاز جلساتش، دیگر به امری عادی و رایج تبدیل شده و اعضای آن در انواع مراسم و همایش‌های شهرداری، از رویکردهای اجرایی شهرداری “تقدیر و تشکر صمیمانه” دارد اما چه کسی است که لذت سخنرانی در صبح‌های یکشنبه را نداند؟

دقایقی که می‌توانی باد در غبغب بیندازی و بی آن که مسئولیتی در امر اجرایی داشته باشی ” با تاکید بر تقویت نظارت بر رویکردهای شهرداری” حسابی به شهرداری بتازی. گاه شهرداری را متهم به تخریب فضای سبز کنی، گاه امر متداول و معمولی چون گرانی نرخ اتوبوس و تاکسی را اهرم سخنرانی‌های خود کنی و گاه سخن از بحث خوش رنگ و لعابی چون “لزوم پشتوانه مطالعاتی” پیش بکشی. این چنین است که معمولاً کمتر جلسه‌ای از نشست‌های این شورا است که صرف سخنرانی‌های ملال آور و تکراری حضرات نشود؛ و دقیقاً با همین منوال است که فرصتی برای وظیفه اصلی شورا که همان بررسی لوایح و طرح‌هاست؛ باقی نمی‌ماند.

جلسه فوق‌العاده سه‌شنبه هفته گذشته، به همین منظور تشکیل شد؛ تا بلکه با در نظر گرفتن یک فرصت اضافی، لوایح باقی مانده از ماه‌ها پیش را بررسی کند. لوایحی که علاوه بر جنبه‌های عمرانی و اقتصادی، از نظر حیثیتی نیز نقش مهمی در پیشبرد اهداف شهر دارند. اما همین جلسه فوق‌العاده نیز از سخنرانی‌ها و  حواشی بی‌مورد  اعضای خوش صحبت شورای شهر بی‌نصیب نماند؛ تا بار دیگر، موضوعات اصلی روی میز شورا، خاک بخورد.

در حالی که با حضور صادق نجفی، شهردار تبریز کمتر هفته و ماهی است که شهر تبریز میزبان هیئت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی خارجی نباشد و شهردار تبریز به رویکردهای سرمایه‌گذاری و اقتصادمحور سوق پیدا کرده است و از سوی دیگر همین موضوعات سرمایه‌گذاری، با بی‌اعتنایی شورای جوان و کم تجربه شهر مواجه می‌شود.

با گذشت حدود هشت ماه از فعالیت این شورا، به نظر می‌رسد شورا در فضای پرتنش بین دو انتخابات هنوز سیال و سرگردان است. از طرفی هر یک از اعضا، برتری خود نسبت به دیگری در انتخابات سال گذشته را با نیش و کنایه، به رخ هم می‌کشند و از طرف دیگر، انتخابات  پیش روی مجلس دهم، فرصتی است تا آقایان و خانم‌ها، با سودای صندلی‌های سبز مجلس، هر آن، خودی نشان بدهند و معرکه‌ای برپا کنند؛ تا به این ترتیب، ترمز قطاری را که پرشتاب و چشمگیر، عمران و آبادی این شهر را در پیش گرفته، بکشند.

از سخنان نجفی در صحن شورای شهر چنین بر می‌آید که لوایح سرمایه‌گذاری‌های بزرگ چند ماهی است که در صحن شورای خاک می‌خورد و شورای شهر وقت و حوصله بررسی و رسیدگی پروژه‌های سرمایه‌گذاری را تاکنون پیدا نکرده است.

*********************

نگارنده: حسین وظیفه خواه

انتهای خبر