فاضلابی که به مزارع روستاییان سرازیر می شود

اعتدال پرس: چند ماهی است که فاضلاب فاز دوم شهر جدید سهند توسط لوله کشی های صورت گرفته، بدون تصفیه به باغات و روستاهای اطرف سرازیر شده و مشکلاتی را برای روستاییان و صاحبان صنایع بوجود آورده است.   شهر جدید سهند که حدود ۱۰ سالی است در مجاورت کلانشهر تبریز به منظور اسکان سرریز […]

image_pdfimage_print

اعتدال پرس: چند ماهی است که فاضلاب فاز دوم شهر جدید سهند توسط لوله کشی های صورت گرفته، بدون تصفیه به باغات و روستاهای اطرف سرازیر شده و مشکلاتی را برای روستاییان و صاحبان صنایع بوجود آورده است.

 

شهر جدید سهند که حدود ۱۰ سالی است در مجاورت کلانشهر تبریز به منظور اسکان سرریز جمعیت این کلانشهر به جمع شهرهای جدید آذربایجان شرقی پیوسته است، به تازگی به دلیل عدم پیش بینی صحیح برخی از مسائل همچون نحوه تخلیه فاضلاب فاز دوم و سوم این شهر، مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است.

از همان نخست، فاضلاب فاز دوم شهر جدید سهند به محل تصفیه خانه و پساب خارجی شهر واقع در دهستان لاهیجان برای تصفیه سرازیر شده و پس از تصفیه آب به باغات این روستا توسط روستاییان انتقال داده می شد که به تازگی این فاضلاب بدون تصفیه و به صورت غیراصولی به روستاهای اطراف سرازیر شده و مشکلات زیست محیطی و بهداشتی به همراه آورده است.

مسئله قابل توجه اینکه، حدود چهار ماهی است این آب تصفیه شده و گاه تصفیه نشده که در مجاورت آب قنات جا خوش کرده است، با آن مخلوط شده و این آب را نیز آلوده می کند و همچنین سرازیر شدن این فاضلاب به یکی دیگر از روستاهای شهرستان تبریز یعنی ینگی کندی نیز موجب ایجاد سیلاب شده است.

هم اکنون سرازیر شدن فاضلاب شهر جدید سهند به این روستاها زندگی هشت هزار نفر روستایی را به نحوی مختل کرده و برخی از مشکلات را بوجود آورده است. از سوی دیگر نیز به دلیل وجود خط انتقال آب زرینه رود در مسیر روستای ینگی کندی به تبریز، احتمال آلوده شدن آب شرب کلانشهر تبریز وجود دارد.

ایجاد مشکلات زیست محیطی و بهداشتی برای روستاییان

یکی از روستاییان دهستان لاهیجان  با بیان اینکه تخلیه فاضلاب شهر جدید سهند به این روستا موجب ایجاد مشکلات زیست محیطی و بهداشتی می شود، اظهار داشت: آب فاضلاب که با آب چشمه و قنات موجود روستا درهم مخلوط شده، اکنون آب قنات را غیرقابل استفاده کرده است.

وی افزود: با جاری شدن آب فاضلاب شهر جدید سهند به روستا، این آب موجب ایجاد سیلاب شده و به باغات اطراف روستا خسارت وارد کرده است؛ البته قبل از این، آب فاضلاب به صورت تصفیه شده به روستا سرازیر می شد که از آن آب می توانستیم در باغات استفاده کنیم.

ابوالفضل لاهیجانی در ادامه با بیان اینکه این آب موجب بروز مشکلات بهداشتی دیگر نیز شده است، اظهار داشت: در طول چند روز اخیر، چند گوسفند نیز به دلیل آشامیدن آب چشمه روستا تلف شده اند که با این حال مسئولان هیچ رسیدگی به این وضع موجود ندارند.

وی همچنین ادامه داد: روستاییان در طول این مدت چندین نامه و شکایت نامه تدوین کردند ولی متأسفانه تا کنون هیچ تحرکی از سوی مسئولان دیده نشده است و تنها با آوردن چندین لوله و در کنار هم گذاشتن آن در گوشه ای از روستا، رفع تکلیف کرده اند.

این روستایی همچنین به عدم تصفیه آب فاضلاب اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات انتشار بوی نامطبوع از فاضلاب سرازیر شده به حدی است که مردم روستا نمی توانند با این وضع زندگی سر کنند و به کارهای روزمره خود بپردازند.

پیگیری از مسئولان تاکنون نتیجه بخش نبوده است

یکی دیگر از روستاییان ینگی کندی نیز در خصوص جاری شدن سیلاب به این روستا نیز  گفت: سرازیر شدن فاضلاب به این روستا به حدی بود که هم اکنون محوطه ای از روستا را به آب فاضلاب شهر جدید سهند تخصیص دادیم و آب در آن مکان تجمیع شده است.

وی افزود: در هفته گذشته جاری شدن این آب موجب تشکیل سیلاب در روستا شده و روستاییان و برخی از صنایع و کارخانجات این روستا مجبور به خاک ریزی به محل زندگی و کار خود کردند که هم اکنون شکل روستا بیشتر به یک میدان جنگ شباهت دارد تا یک روستا.

علی امانی در ادامه با بیان اینکه آب فاضلاب شهر جدید سهند زندگی روستاییان را مختل کرده است، افزود: متأسفانه نامه های مختلفی به مسئولان ارسال کردیم که تا کنون نتیجه بخش نبوده و وضع کنونی ادامه دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه لوله خط انتقال آب زرینه رود به تبریز از این روستا می گذرد، اظهار داشت: این سیلاب که موجب تخریب قنات این روستا شده، مسلما روزی به داخل آب لوله کشی شده در روستا نفوذ می کند و موجب آلوده شدن این آب شرب می شود.

وی همچنین ادامه داد: امیدواریم ضمن رسیدگی مسئولان سایر ارگان ها، مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست نیز به این مسئله توجه و نگاه ویژه ای داشته باشند چرا که ضمن در خطر بودن آب شرب کلانشهر تبریز، حیات باغات و مزارع اطراف روستا و همچنین محصولات آنها به شدت در خطر می افتد و همچنین آب قنات نیز به کلی تخریب شده است.

فرماندار اسکو خواستار تسریع در عملیات لوله کشی

این مشکل چهارساله شهر جدید سهند، که گریبانگیر شهرک نشینان لاهیجان و روستاهای اطراف شده، مسئولان شهرستان اسکو را نیز با دغدغه جدی مواجه کرده که فرماندار این شهرستان نیز خواستار تسریع در عملیات لوله کشی فاضلاب کرده است.

فرماندار شهرستان اسکو  در خصوص این مسئله اظهار داشت: جلسه ای در این راستا با مدیرعامل آب و فاضلاب و شرکت عمران سهند برگزار شد و آب و فاضلاب در این خصوص وعده هایی دادند.

وی افزود: تاحدودی این وعده در حال اجراست که فرمانداری شهرستان اسکو خواستار تسریع در عملیات لوله کشی است.

مرتضی علیخانی همچنین در ادامه با بیان اینکه فرمانداری اسکو درحال پیگیری موضوع است، اظهار کرد: حل این مشکل نه تنها خواست روستاییان اطراف شهر جدید سهند است بلکه فرمانداری نیز به جد پیگیر این مسئله است.

انتقال آب تصفیه شده به فضای سبز شهر جدید سهند

اما در سوی دیگر این ماجرا، شهردار سهند نیز  با بیان اینکه این مسئله مربوط به شهرداری نیست، اظهار داشت: با این حال مسائل فنی و مهندسی برای انتقال آب تصفیه شده جهت آبیاری فضای سبز شهر جدید بررسی شده و به زودی این مسئله حل می شود.

بهرام روشنی همچنین در ادامه افزود: پروژه لوله کشی و انتقال آب تصفیه شده از محل پساب خروجی شهر به محل تعیین شده صورت گرفته و در چند ماه آینده این پروژه به سرانجام می رسد.

با این حال که جاری شدن پسماند و فضولات فاضلاب شهر جدید سهند به روستاهای اطراف و دفع غیراصولی آن، موجب به وجود آمدن مسائل زیست محیطی و بهداشتی شده و از سوی دیگر موجب ایجاد سیلاب و تخریب و آلوده کردن باغات و صنایع اطراف آن شده، انتظار می رود مسئولان هرچه سریعتر و بسیجی وار به حل این مشکل که چندماهی است گریبان بیش از هشت هزار نفر را گرفته، بپردازند.

از سوی دیگر نیز از مسئولان حفاظت محیط زیست انتظار می رود برای جلوگیری از به خطر افتادن آب شرب کلانشهر تبریز به میدان آمده و از بوجود آمدن فاجعه زیست محیطی جلوگیری کنند.

………………………………..

گزارش از شاهین بدرحیدری
منبع: مهر

انتهای خبر