استاندار در مرند: تعطیلی کاروانسرای پیام مرند را دیگر از سازمان میراث فرهنگی نمی‌پذیریم

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به تعطیلی کاروانسرای پیام مرند که قدمت آن به دوره مغول و صفویه می‌رسد و به دلیل قرار گرفتن در مسیر گردشگری ایران به اروپا مورد توجه بودن گردشگران خارجی و داخلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خواستار تعیین تکلیف این مکان از سوی میراث فرهنگی و گردشگری شد. به گزارش […]

image_pdfimage_print

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به تعطیلی کاروانسرای پیام مرند که قدمت آن به دوره مغول و صفویه می‌رسد و به دلیل قرار گرفتن در مسیر گردشگری ایران به اروپا مورد توجه بودن گردشگران خارجی و داخلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خواستار تعیین تکلیف این مکان از سوی میراث فرهنگی و گردشگری شد.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، اسماعیل جبارزاده بعد از ظهر امروز در جمع مردم شهرستان مرند در مسجد قیام مرند اظهار کرد: امام حسین(ع) نور الهی در جمع مردم است و اینکه حسینی شنایخته شویم و از محبان خاص آن حضرت باشیم از بزرگ‌ترین افتخارات و نشانه‌ها‌ست.

وی در ادامه هدف از سفر خود به شهرستان مرند را تشکر از تلاشگران و دست‌اندرکاران اداره امور شهرستان و آشنایی با مشکلات ‌عنوان کرد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تدوین سند تدبیر توسعه استان، گفت: برش‌های شهرستانی این سند به زودی در سفرهای شهرستانی به تصویب خواهد رسید و این سند نقشه راه توسعه استان خواهد بود.

وی افزود: باید زمینه را مساعد کنیم تا بخش خصوصی در پروژه‌هایی که توجیه اقتصادی دارند سرمایه‌گذاری کنند و در توسعه شهرستان‌ها نیز باید این رویکرد را داشته باشیم.

جبارزاده در ادامه تامین آب شرب را از مشکلات اساسی و شرط توسعه شهرستان مرند اعلام کرد و افزود: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی با رویکرد حمل و نقل که از امتیازات خاص مرند است از جمله مصوبات سند تدبیر توسعه شهرستان مرند است و باید از این ظرفیت به صورت ویژه برای توسعه استان در حمل و نقل بهره برد.

استاندار آذربایجان‌ شرقی با اشاره به استفاده از مسائل گردشگری برای درآمد و اشتغال جوانان گفت: هدف از سفر ایجاد فضای امن و مساعد برای اشتغال و سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به تعطیلی کاروانسرای پیام مرند خواستار تعیین تکلیف این مکان از سوی میراث فرهنگی و گردشگری شد.

این گزارش حاکی است، کاروانسرای پیام به دلیل قرار گرفتن در مسیر گردشگری ایران به اروپا و مورد توجه بودن گردشگران خارجی و داخلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این بنا قابلیت تغییر کاربری به هتلی با بیش از ۲۰ سوئیت سنتی را دارد.

کاروانسرای پیام مرند یکی از مهم‌ترین تاسیسات بین راهی جاده ابریشم به شمار می‌رفته که به عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای شمال غرب کشور از مهم‌ترین ابنیه تاریخی و گردشگری کشور محسوب می‌شود.

قدمت کاروانسرای پیام مرند به دوره مغول و صفویه می‌رسد که پس از مرمت هم‌اکنون به عنوان یکی از ۹۹۹ کاروانسرای موسوم به شاه عباسی، امکان بازدید برای عموم گردشگران را دارد.

این کاروانسرا به علت اهمیت مکانی و مبادلات وسیع کالا در قرون گذشته برخلاف کاروانسراهای کوهستانی، دارای حیاط مرکزی وسیع و از نوع کاروانسراهای چهار ایوانی است که از سردر رفیع، گنبدخانه حیاط مرکزی به شکل هشتی، اتاق‌ها و ایوان‌های مشرف به حیاط برای اقامت کاروانیان تشکیل می‌شود.

 

انتهای خبر