ماجرای نیروگاه مازوتی و آلودگی هوای تبریز

فرا رسیدن فصل سرما بار دیگر موضوع آلودگی هوای تبریز را پررنگ کرده است. آلودگی که ارتباطش با سوزاندن مازوت در نیروگاه حرارتی تبریز و توزیع بنزین های یورو ۴ وارداتی دستمایه این گزارش شده است. چند روزی است که هواشناسی از وزش باد و بارش برف و باران خبر می دهد. باد و بارانی که به شستن […]

image_pdfimage_print

فرا رسیدن فصل سرما بار دیگر موضوع آلودگی هوای تبریز را پررنگ کرده است. آلودگی که ارتباطش با سوزاندن مازوت در نیروگاه حرارتی تبریز و توزیع بنزین های یورو ۴ وارداتی دستمایه این گزارش شده است.

چند روزی است که هواشناسی از وزش باد و بارش برف و باران خبر می دهد. باد و بارانی که به شستن گرد و غبار از هوای خاکستری زمستان تبریز کمک می کند. اما برخی می گویند باد و باران هم کمکی به وضعیت آلودگی هوا نمی کند همانطور که مسئولین کمکی به حل این مشکل نمی کنند. آلودگی هوا آنقدر سوژه تکراری و نخ نما شده ای است که شاید خیلی ها دیگر حوصله خواندن این سطرها را نداشته باشند  اما باید گفت و نوشت تا به گوش مسئولان برسدو برای حل این بحران چاره ای بیندیشند.
آلودگی هوایی که با فرا رسیدن فصل سرد، شدید تر می شود و گویی این تقدیر ساکنان کلانشهرهای کشورمان است که هفته ها و ماه ها بگذرد و آنها همچنان در محاصره آلاینده های سمی برای زنده ماندن تقلا کنند و به مرگ تدریجی تن بدهند.

Image title

مسئولان محیط زیست: بنزین وارداتی تاثیرمثبتی در کاهش آلودگی هوای تبریز داشته است

میر محسن حسینی قمی، قائم مقام مدیر کل محیط زیست استان، در خصوص علل آلودگی هوا در کلانشهر تبریز گفت: آلودگی هوا علت های مختلفی دارد که گرد وغبار محلی و آلایندگی وسائل نقلیه بیش از ۷۰ درصد منشا این آلودگی است.
وی اظهار داشت: بنا به گزارشات و آمار سال پیش، با توجه به عرضه بنزین یورو۴ هوای شهر نسبت به سال گذشته با آلودگی کمتری مواجه شده است.
قمی بیان کرد: با شروع فصل زمستان و وارونگی دما، قرار گرفتن در وضعیت بحرانی و عبور از مرز ناسالم موجب تعطیلی مدارس و ادارات می شود. امسال در تبریز در وضعیت آلوده قرار داشته ایم اما کار به وضعیت هشدار و تعطیلی اجباری نرسیده است.

در حالی که مسئولان سازمان محیط زیست در سطح استان معتقدند بخش اعظمی از آلودگی هوای تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی به وسائل نقلیه مربوط می شود؛ معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت ازمحیط زیست کشور در اواخر شهریور ماه سال جاری از برطرف شدن معضل آلودگی هوا در کلانشهر ها با توزیع بنزین یورو ۴ خبر داد و گفت: براساس ارزیابی‌های ما بنزین یورو۴ حداقل استانداردها را دارد و این نکات در آن رعایت شده است.
ابتکار با بیان اینکه ما نمی‌گوییم این نوع بنزین دارای استانداردهای حداکثری است، اظهارکرد: براساس اندازه‌گیری ما استانداردهای حداقلی در یورو ۴ رعایت شده است.
ولیکن این مشکل نه تنها حل نشده بلکه باید یاد آور شد که وقتی چند سالی به عقب برگردیم؛ هنگامی که قیمت بنزین افزایش یافت، استدلال پیشنهاددهندگان این بود که افزایش قیمت بنزین باعث خواهد شد شهروندان کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند و به این ترتیب آلودگی هوا نیز کاهش خواهد یافت، اما هم اکنون با گذشت چند سال از افزایش قیمت بنزین و سهمیه ای شدن آن، آلودگی کاهش نیافته بلکه تعداد روزهای آلوده نیز هر سال نسبت به گذشته رو به افزایش است و این بار با وارد کردن بنزین وارداتی سعی بر کاهش آلودگی کلانشهر ها شد ولی دوباره نیز مسیر رفته اشتباه بود و آلودگی همچنان ادامه دارد.

سیاسی شدن مسئله بنزین از داستان بنزین پتروشیمی و جریان توزیعش در تهران نشأت گرفت که برخی مقامات به جای کار کارشناسانه و پیدا کردن راه حل، مسئله را سیاسی کردند  و باعث ایجاد خلل در تولید داخلی شدند.

Image title

 

نماینده مجلس: مرتبط کردن بنزین وارداتی و کاهش آلودگی هوا سیاسی است

در این میان محمد اسماعیل سعیدی، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در خصوص میزان آلودگی هوا و واردات بنزین به تبریز گفت: مسئله مطرح شدن بنزین موضوع سیاسی بود مشکل اصلی بنزین داخلی و یا وارداتی بودن آن نیست اگر این موضوع مد نظر بود باید حل می شد که  تا کنون اقدامی صورت نگرفته و آلودگی همچنان ادامه دارد.
سعیدی با اشاره به واردات بنزین توسط دستهای پشت پرده گفت: برخی ها قصد دارند تولید داخلی را متوقف و شروع به  واردات بنزین کنند.
سعیدی  با تاکید به وظایف کاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما به حد کافی مسائل و مشکلات سیاسی در مملکت داریم و به جای صرف انرژی برای سیاسی کردن بنزین، به وظایف اصلی خود همانند کیفیت بنزین، محیط زیست ، آلودگی هوا و… توجه کنیم.
وی بیان کرد: آلاینده های مختلفی باعث آلودگی هوا می گردد که اصلی ترین علل آن آلایندگی وسائل نقلیه عمومی است که با توجه به فرسودگی آنها آلودگی بیشتری تولید می کند.
نماینده مجلس اظهار کرد: کارخانه های تولید خودرو به جای ساخت و پاخت، فکری برای تولید استاندارد کنند در صورت عدم توانایی، بهترین کار، توقف تولید و  اعلام صریح به مردم است.

بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با وام های ۳۰ درصدی ممکن نیست

سعیدی افزود: کمبود بارش، وجود ریز گرد ها، خشک سالی و … عوامل مختلفی است که در میزان آلودگی هوا دخیل اند ولی باید با برنامه ریزی از بروز خطرات جانی برای مردم جلوگیری شود و به جایگاه انسان در محیط ارزش دهیم تا کسی از آلودگی،بیمار نشده و یا به لیست مرگ و میر اضافه نگردد.
سعیدی بیان داشت: مسئولین در قبال این آلودگی باید جوابگو باشند، عوامل آلاینده را مشخص و برای جلوگیری  ازبیشتر شدن آن در روزهای آتی با برنامه ریزی اقدام کنند.
وی یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا را فرسودگی ناوگان حمل و نقل دانست و گفت: باید اولویت بر نوسازی قرار بگیرد ولیکن دولت باید وامهای کمتر از ۲۵ درصد ارائه کند چرا که راننده این بخش توانایی و قدرت پرداخت اقساط این خودرو را نخواهد داشت، دولت باید از مردم حمایت کند تا مردم بدانند که پشتوانه اصلی آنان دولت است.

شهرداری تبریز بودجه ای برای مقابله با آلاینده های هوا اختصاص دهد

ایرج شهین باهر عضو کمیسیون عمران و توسعه شهری  در این خصوص بیان داشت: آلودگی هوای تبریز صرفا برای ناوگان حمل و نقل عمومی نیست عوامل زیادی در این آلودگی دخیل هستند.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست گفت : تقریبا ۲۵ ارگان جهت تعیین کاهش آلودگی هوا معرفی کرده اند که این وظیفه سازمان محیط زیست است که برای انجام وظایف واحد ها نظارت و پیگیری کند و یا با ارائه راهکار های همچون از رده خارج کردن خودرو های فرسوده و یا با وام دهی برای نوسازی این ناوگان اقدام به کاهش و به سازی هوای تبریز کنند.

شهین باهر با اعلام اینکه سازمان محیط زیست باید زنگ خطر را به صدا در آورد، اظهار کرد: با توجه به نرخ بالای درصد وامها، رانندگان قادر به پرداخت این وام نخواهند شد ولی محیط زیست باید پیگیر شود که شهرداری و شورای شهر در بودجه سال ۹۴ برای نوسازی حمل و نقل شهری بودجه تخصیص دهد چرا که هوای تبریز با وجود وارونگی دما در زمستان امر مهمی محسوب می شود.

Image title

معاینه فنی خودروها را جدی بگیریم

علی باغبان، عضو شورای شهر کلانشهر تبریز در خصوص تمهیدات برای جلوگیری از آلودگی هوای تبریز بیان داشت:در بحث آلودگی هوا تبدیل به شهر اولین ها شده ایم فعلا تا کنون هیچکس در این مورد صحبتی به میان نیاورده و این مورد باید با بررسی کارشناسانه پیگیری شود

باغبان  با تاکید برموضوع آلودگی هوای تبریز و ضعیف شدن و کمتر مراجعه کردن خودرو ها به مراکز معاینه فنی  گفت: آلودگی هوا یک موضوع جدی است و باید در دستور کار جلسه شورای شهر قرار بگیرد تا با پیگیری این مسئله به نتایج ثمر بخشی دست یابیم.

از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با آلایندگی بالا که از نبود معاینه فنی اصولی نشأت میگیرد و جایگزین کردن خودروهای نو با آلایندگی کمتر شاید جزو بهترین مصوبه هیات وزیران در سال ۸۴ بود که اگر در این سال ها به درستی اجرا می شد می توانست در بلندمدت تاثیر مثبتی بر کاهش آلودگی هوای کلانشهرها داشته باشد اما متاسفانه با گذشت نه سال از این مصوبه قانونی روند کند خروج خودروهای فرسوده موجب شد این برنامه نیز نیمه کاره رها شود.
مدیر کل سازمان محیط زیست استان  در این خصوص می گوید: «متاسفانه اتوبوس های دودزا و آلاینده هنوز هم در سطح شهر تردد می کنند و در بحث نوسازی ناوگان عمومی اتوبوسرانی و تامین کاتالیست های مراکز معاینه فنی اقدامات مشخصی صورت نگرفته است».
قاسمی با بیان اینکه نظارت ما بر مراکز معاینه فنی، نظارت در حد دستگاه های مورد استفاده این مراکز است،گفت:  از نظر بحث نیروی محرکه ماشین ها و نحوه عملکرد این مراکز باید شهرداری خودش نظارت کند. آن زمان معاینه فنی بهتر کاربرد دارد که ارگان های نظارتی بر مراکز معاینه فنی نظارت دقیق داشته باشند. متاسفانه در شهرستان های کوچک نظارت به قدر کافی نیست و لازم است هماهنگی کافی بین ارگان های ذی ربط مانند راهنمایی و رانندگی، شهرداری و محیط زیست صورت پذیرد.

Image title

در مورد نیروگاه ها نمی توانیم برخورد قهری داشته باشیم

این روزها آمار ها خبر از افزایش چند برابری مرگ های زودرس در کلانشهرها ، کاهش پنج سال از عمر ساکنان شهرهای آلوده و افزایش ۱۳ درصدی ابتلا به بیماری های قلبی و تنفسی می دهند ؛ اما خبر استفاده نیروگاه ها از مازوت تلخ تر اینهاست که مسئولین با آگاهی از این مسئله همچنان سکوت اختیار کرده اند و این روزهای سخت را برای مردم رقم زده اند.
قاسمی مدیر کل محیط زیست در این خصوص با اشاره به معضل تشدید آلودگی هوا در فصل زمستان اظهار داشت:  معضل آلودگی نیروگاه ها در زمستان ملی است و تامین گاز نیروگاه ها در فصل زمستان به خاطر افزایش مصارف خانگی و صنعتی و افت فشار غیر ممکن شده است.
وی افزود: در دو، سه سال گذشته متاسفانه نیروگاه تبریز اکثراً از مازوت استفاده کرده است، حتی در فصول گرم سال؛ ما چندین بار به مسئولین نیروگاه اخطار داده ایم، اما آنها هم گفته اند که ما حاضریم گاز بدهند تا همیشه از گاز استفاده کنیم، مازوت به تاسیسات نیروگاه هم آسیب می رساند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این خصوص ادامه می دهد: «مردم مطمئن باشند ما تا حدی که لازم بوده فشار و اخطار داده ایم، آلودگی نیروگاه ها در امسال کمتر بوده است نسبت به گذشته؛ اما این نکته را در نظر بگیرید که در مورد نیروگاه ها نمی توانیم برخورد قهری داشته و تعطیل کنیم؛ چون محصول نیروگاه ها، محصولی استراتژیک است، حتی یک ساعت هم نمی شود نیروگاه را تعطیل کرد.

تبریز؛ چشم به راه روزهایی با هوای پاک

تبریز که در سالهای گذشته به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای دارای جنبه های طبیعت مناسب شناخته می شد این روزها اسیر هوای دلگیر و خاکستری است. اگر بی تفاوتی ها و کم کاری ها نسبت به اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا خاتم یافته و طرح از رده خارج کردن خودرو های فرسوده به حرکت لاک پشتی سرعت دهد و مالکان خودرهای گریزان از معاینه فنی کمی بیشتر از پیش به سلامت شهری دقت کنند و خودرو سازان کیفیت را فدای منافع خود نکنند شاید آن وقت باز هم چشمان ساکنان شهرهای آلوده به دیدن آسمان آبی و هوای پاک روشن شود در غیر این صورت با وضع فعلی تا ده سال آینده نه تنها هیچ اتفاقی درخصوص کاهش آلودگی هوا رخ نخواهد داد بلکه شرایط به مراتب وخیم تر از هم اکنون خواهد شد.

منبع: ائل پرس

انتهای خبر