زیباکلام: انتخابات مجلس در شهرهای بزرگ مثل تبریز، رویکرد سیاسی حاکم خواهد بود/ اول یاشاسین دموکراسی بعد یاشاسین آذربایجان!

آیا روحانی می توانست رفع حصر کند و نکرد؟ می توانست زندانیان سیاسی را آزاد کند و نکرد؟ جلوی احضار نویسندگان یا بسته شدن مطبوعات را بگیرد؟ ببینید باید توان و بضاعت روحانی را هم در نظر بگیریم این موضوع چندان در ید قدرت روحانی نیست. به گزارش اعتدال پرس، آذرقلم در تازه ترین مصاحبه […]

image_pdfimage_print

آیا روحانی می توانست رفع حصر کند و نکرد؟ می توانست زندانیان سیاسی را آزاد کند و نکرد؟ جلوی احضار نویسندگان یا بسته شدن مطبوعات را بگیرد؟ ببینید باید توان و بضاعت روحانی را هم در نظر بگیریم این موضوع چندان در ید قدرت روحانی نیست.

به گزارش اعتدال پرس، آذرقلم در تازه ترین مصاحبه خود با صادق زیباکلام که در تبریز روی داده در مورد انتخابات سال آینده و پیش بینی او از این انتخابات و برخی از مسائل دیگر صحبت کرده است. قسمتی از این گفت و گو در ادامه می آید:

ارزیابی شما از انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی چیست؟

به نظرم انتخابات آینده یک رقابت خیلی جدی خواهد بود بین طیف اصولگرایان، شامل: جریان میانه رو، طرفداران احمدی نژاد، جبهه پایداری و طیف تندرو اصولگرایان از یک سو و مجموعه اصلاح طلبان و طرفداران دولت آقای روحانی از سوی دیگر.یعنی چیزی شبیه انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ را شاهد خواهیم بود.

یعنی به نظر شما باز انتخابات دو قطبی خواهد بود؟

بله، دقیقاً.

با این وصف، انتخابات و صف بندی نیروها در سطح شهرستانها و استانها چگونه خواهد بود؟

تجربه نشان داده است که در شهرستانهای کوچک و در خیلی از حوزه ها، رقابت ها متاثر از یک سری عوامل محلی است مانند روابط قومی و قبیله ای و منطقه ای و حتی نفوذهای خانوادگی اما در شهرهای بزرگ مثل تهران ، تبریز، اصفهان یا رشت، رویکرد سیاسی حاکم خواهد بود. بنابر این رقابت انتخاباتی خیلی جدی بین دو جریان اصولگرایان و اصلاح طلبان در جریان خواهد بود.

نقش و رویکرد شورای نگهبان را در این انتخابات شما چگونه پیش بینی می کنید؟

برای پاسخ به این سوال باید دو نکته مهم توجه داشت. اول پاسخ دادن به این سوال است که رد صلاحیت های شورای نگهبان آیا باز هم اتفاق خواهد افتاد؟! به نظرم بله حتماً. ببینید بنده از شما می پرسم، معنی این حرف که: «ما در مورد هر کس که تردید داشته باشیم او را رد صلاحیت می کنیم»،که شورای نگهبان بارها بدون رودربایستی اعلام کرده چیست؟ آیا غیر از این است که در حوزه های انتخابیه، هیچ شانسی برای کاندیداهای طیف اصلاح طلب وجود ندارد؟

خوب، واکنش دولت روحانی به این رد صلاحیت چه خواهد بود؟

دکتر روحانی باید از قدرت چانه زنی خودش استفاده کند تا کاندیداها به بهانه اینکه در جریان اعتراضات مربوط به انتخابات سال ۸۸  رد صلاحیت نشوند. روحانی می تواند با شیوه «کدخدامنشی» از این پیچ تاریخی سخت عبور کند. اگر نتواند، شورای نگهبان مثل برگ خزان نامزد های غیر اصولگرا را رد صلاحیت خواهد کرد. البته فقط روحانی نیست که باید تلاش کند. همه ما باید تلاش کنیم تا شورای نگهبان در چارچوب قانون عمل کند. مقصودم این است که رد صلاحیت ها باید در چارچوب قانون و بر اساس استعلام از همان چهار مرجعی که در قانون پیش بینی شده باشد.

مگر الان غیر از این هست؟

بله متاسفانه کاملا غیر از این است. آن چهار مرجع وقتی می گویند که صادق زیباکلام مشکلی ندارد،بعد تازه شورای نگهبان می آید و می گوید حالا رای بگیریم که صلاحیت صادق زیباکلام را تایید کنیم یا نه؟ و متاسفانه ملاکشان هم ملاحظات سیاسی است. آقای دکتر کدخدایی که سخنگوی شورا بودند و همچنان اصرار دارند و از این رویه غیر قانونی دفاع می کنند، این کار را اینگونه توجیه می کنند که صلاحیت آقای زیباکلام “احراز” نشد. اصل و بنیاد مردم سالاری بر روی این قرار گرفته که مردم آزاد باشند و هر کس را که خواستند انتخاب کنند.

و نکته دوم که به نظر شما مهم است؟

نکته دوم این است که اصلاح طلبان باید این واقعیت را بپذیرند که به هر حال این فیلتر «رد صلاحیت» برای آنها وجود دارد. بنابر این باید در انتخاب گزینه های خود وسواس بیشتری به خرج دهند و آرایش نیروهای خود را به گونه ای تنظیم کنند که کمترین رد صلاحیت ها را داشته باشند.

فکر می کنید طیف منتسب به اصلاح طلبان می توانند به وحدت و یکپارچگی برسند؟

برآوردهای من این است که جریان اصلاح طلبان بعد از روی کارآمدن دولت روحانی، حداقل دو شقه شدند. گروه اصلاح طلبان غایب در ترکیب دولت و گروه یا جریان طرفدار و درون دولت. به نظرم اصلاح طلبان باید برای اینکه انتخابات سال آینده را به نفع خود به پایان ببرند باید هر دو گروه به وحدت برسند. باید بین همه ی گروههای اصلاح طلب ائتلاف و انسجام به وجود بیاید. بدترین اتفاق برای این جبهه، وجود اختلاف و ارائه لیست های انتخاباتی مختلف است. و این چیزی است که خوشایند اصولگرایان و جبهه پایداری خواهد بود. اگر بین طرفداران دولت تدبیر و امید و فعالین ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی از یک طرف و اصلاح طلبان درون و بیرون از دولت، از طرف دیگر اختلاف به وجود بیاید آنها قافیه را خواهند باخت.آنها برای پیروزی باید لیست مشترک بدهند. مثلاً گروه تازه تاسیس «ندا» یا حزب اعتدال، اصلاح طلبان، طرفداران آقای هاشمی رفسنجانی و… باید همگی یک لیست بدهند. «اتحاد» یعنی انعطاف و گذشت. تنها راه به وجود آمدن این اتحاد هم، یک رهبری منسجم و با قدرت مدیریت و نفوذ بالاست.

حتما منظورتان شخصیت هایی چون هاشمی رفسنجانی و خاتمی است؟

بله و بیشتر. شخصیت هایی مثل سید حسن خمینی و جناب ناطق نوری و دکتر عارف را هم به این لیست اضافه کنید.

در آن صورت شما، احتمال پیروزی را به اصلاح طلبان می دهید؟

اگر امضای همه ی اصلاح طلبان پای همان لیست های مشترک باشد بله اینکه انتظار داشته باشیم شورای نگهبان  همه ی گزینه های اصلاح طلبان را تائید صلاحیت کند یک نگاه آرمانی است و یقینا محقق نخواهد شد. اما در طرف اصلاح طلبان می توان وحدت و ائتلاف موثر را به وجود آورد. و این چیزی است که همه ی نیروهای منتسب به اصولگرایان از آن هراس دارند و سعی خواهند کرد جلوی این وحدت و ائتلاف را بگیرند.

به نظر شما، آیا روحانی موفق شده به وعده های انتخاباتی خودش عمل کند؟

من  به این سوال «کمّی» جواب می دهم:

سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای: ۱۸ یا ۱۹

دانشگاهها و مراکز علمی ۱۸-۱۷

حوزه اقتصاد ۱۴-۱۳

و تحقق جامعه مدنی؟

متاسفانه در این درس نمره نیاورده و مردودشده.

به فعالیت ها و اقدامات فرهنگی آقای روحانی چه نمره ای می دهید؟

این شاخصه نیز در همان «جامعه مدنی» جا می گیرد. جامعه ی مدنی فقط مسایل سیاسی نیست. حوره فرهنگ را هم شامل می شود، چاپ کتاب و صدور مجوز برای انتشار کتب را نیز شامل می شود. هنوز هم کتاب بنده با عنوان «تولد اسرائیل» در محاق توقیف سه ساله است همچنان که کتاب «الف مثل اصلاحات» که چهار سال است مجوز انتشار ندارد.

در عین حال کتاب دیگرم به اسم«دکتر محمد ملکی، استادی برای همه فصول»خوشبختانه مجوز گرفته است در حالی که اگر وزارت ارشاد دوران آقای احمدی نژاد بود محال بود که مجوز بگیرد.

بالاخره حوزه نشر و کتاب آقای روحانی نمره قبولی می گیرد یا نه؟

با ارفاق بله! قبول است.

موضع گیری و علمکرد روحانی را در قضیه رفع حصر و زندانیهای سیاسی چگونه می بینید؟

قبل از پاسخ دادن به این سوال باید به این پرسش جواب دهیم که آیا روحانی می توانست رفع حصر کند و نکرد؟

می توانست زندانیان سیاسی را آزاد کند و نکرد؟ جلوی احضار نویسندگان یا بسته شدن مطبوعات  را بگیرد؟ ببینید باید توان و بضاعت روحانی را هم در نظر بگیریم این موضوع چندان در ید قدرت روحانی نیست اما در قضیه ی مذاکرات هسته ای قدرت مانور وی خیلی بیشتر بوده. اگر موفق نشود ناشی از ناتوانی دولت و تیم مذاکره کننده  هسته ای است.

آقای رامین مشاور آقای احمدی نژاداخیراً اعلام کرده که روحانی آن زمان عضو شورای امنیت ملی بود و بدین ترتیب به نوعی وی در صدور حکم حصر نقش داشته است آیا این موضوع را تایید می کنید؟

خودتان هم اشاره کردید که شورای امنیت ملی تصمیم به حصر گرفت اما در تدوام حصر هیچ نقشی نداشته است موضوع این است که ادامه حصر دیگر دست شورای امنیت ملی نیست که توسط او و وزیرانش رفع شود. باید به آقای رامین گفت در بهمن ۸۸ که تصمیم به حصر موسوی و کروبی گرفته شد روحانی هم جزو شورا بود و شاید نظر موافق هم داشته است اما آقای رامین! اگر روحانی الان بگوید حصر  باید رفع شود این اتفاق می افتد؟ قطعاً نه! آقای رامین به افکار عمومی آدرس اشتباهی می دهد و این دروغ بزرگی است. افکار عمومی را نمی توان فریب داد مردم بسیار عاقل تر و فهیم تر از این حرفها هستند که آقای رامین بتواند سرشان کلاه بگذارد و روحانی را بعنوان شریک جرم حصر قلمداد نماید.

احتمال می دهید در صورت عدم وصول توافق موثر هسته ای، روحانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری شکست خواهد خورد؟

اگر در مذاکرات هسته ای موفق نشود احتمالش وجود دارد.

آقای زیباکلام! شما با برادرتان از نظر دیدگاه و مواضع سیاسی در دو جبهه مخالف قرار دارید آیا در جمع خانواده و منزل هم این تعارض دیده می شود؟

من و برادرم سعید تنها کسانی نیستیم که دیدگاههای متفاوت و چه بسا متضادی داریم. نه، اصلا در خانواده زیاد بحث نمی کنیم چون دلیلی برای بحث وجود ندارد. ای کاش من هم مثل سعید بودم و یا اینکه ایشان مثل من فکر می کردند تا این اختلاف فکر و دیدگاه بر روی روابط برادری ما اثر نمی گذاشت بخصوص که مادرمان اینقدر رنج نمی برد اما نه من می توانم افکار ایشان را قبول کنم و نه ایشان دیدگاههای مرا.  بنابراین مجبوریم همدیگر را تحمل کنیم. البته یک نکته را هم خدمت شما باید عرض بکنم. اختلافات ما خیلی هم ریشه در مسائل سیاسی ندارد و پای یکسری مسائل رفتاری و نوع برخوردها هم مطرح است. والا من با پدر دامادم آقای دکتر احمد توکلی هم اختلاف نظرهای سیاسی عمیقی داریم اما یک حد اقلی از روابط انسانی و عاطفی میانمان هست. در سال چندین بار من به مناسبت های مختلف یا احوالپرسی بدیدن ایشان می روم و متقابلا ایشان هم به منزل بنده زیاد می آیند. اما متاسفانه با برادرم نتوانسته ایم همین حد اقل را هم بعنوان دو انسان تحصیلکرده داشته باشیم.

از حضور شما در این مصاحبه سپاسگذارم.

من هم از شما متشکرم. موفق باشید. و یاشاسین آذربایجان (البته همانطور که پارسال هم به شماگفتم اول یاشاسین دموکراسی!).

انتهای خبر