مطالبات مدیرکل بهزیستی استان از سعیدی برای حل معضلات اجتماعی: مجلس در طرح واگذاری فرزند بی سرپرست به زنان و دختران مجرد کمک کند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی مطالبات سازمان بهزیستی استان را در خصوص حل معضلات اجتماعی برای دستیابی به مجلس با نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در میان گذاشت. به گزارش اعتدال پرس، محسن ارشدزاده در جلسه بررسی معضلات اجتماعی که با حضور اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در […]

image_pdfimage_print

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی مطالبات سازمان بهزیستی استان را در خصوص حل معضلات اجتماعی برای دستیابی به مجلس با نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در میان گذاشت.

به گزارش اعتدال پرس، محسن ارشدزاده در جلسه بررسی معضلات اجتماعی که با حضور اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در سازمان بهزیستی استان برگزار شد، اظهار کرد: برای حل معضلات اجتماعی جامعه نخست باید برای حل معضلات نهادهای حمایتی چون سازمان بهزیستی اقدام شود، یکی از این معضلات، سختی محیط کار کارکنان بهزیستی است که باید نسبت به سختی محیط کار، حمایت از کارکنان مورد توجه مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

وی همچنین اعلام کرد: باید برای کاهش طلاق و افزایش آمار ازدواج و پیشگیری از معلولیت و تولد کودکان ناقص، مشاوره ژنتیک قبل ازدواج اجباری شود و برای اجرایی شدن این طرح نیازمند حمایت مجلس هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قانون فرزندخواندگی دو سال پیش تصویب شده است، در اجرایی شدن این قانون متحمل مشکلاتی هستیم و مطالبه اصلی ما در واگذاری فرزندخواندگی، صدور مجوز واگذاری فرزند به زنان و دختران مجرد است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی افزود: درج عنوان فرزندخواندگی در شناسنامه فرزندی که به خانواده ای واگذار می شود، می تواند مشکلاتی برای کودک و خانواده جدید کودک ایجاد کند، لازم است که در این قانون تجدید نظر شود و با عدم درج حکم سرپرستی در شناسنامه کودک جلوگیری شود.

وی گفت: ضروری است که محرومیت فرزند خوانده از ارث، شرایط سنی و تحصیلی والدین جدید در این قانون مرود توجه قرار بگیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دستگاه های اجرایی نباید در عمل به قانون سه درصدی اشتغال معلولان کوتاهی کنند.

ارشدزاده با بیان اینکه ۳۰ درصد اعتبارات سازمان بهزیستی استانی است، اظهار کرد: ۶۰ درصد از اعتبارات این سازمان از اعتبارات ملی و ۱۰ درصد اعتبارات سازمان از کمک و مشارکت های مردمی تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه معلولان ۱۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند، افزود: ۴/۲ درصد جمعیت اذربایجان شرقی با تعداد ۱۵۶ هزار نفر معلول است و ۲/۵ درصد جمعیت را افراد مزمن روانی تشکیل می دهند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: طبق سرشماری سال ۹۰، ۹/۸ درصد جمعیت استان را با تعداد ۳۶۵ هزار نفر، سالمندان تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه یک دهک از جمعیت استان به عنوان جمعیت هدف سازمان بهزیستی استان نیاز به حمایت های اجتماعی دارند، اعلام کرد: یک هزار و ۴۵۰ کودک بی سرپرست و بد سرپرست در استان داریم.

وی در خصوص پیشگیری های این سازمان از آسیب های اجتماعی متذکر شد: جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی، اورژانس اجتماعی بهزیستی در استان فعالیت می کند و در طول سال، ۲۵ الی ۳۰ کودک خیابانی جمع آوری شده است و برای زنان کارتن خواب و خیابانی خانه سلامتی در نظر گرفته شده است.

ارشدزاده افزود: اورژانس اجتماعی با خط تلفن ۱۲۳ به طور ۲۴ ساعته در خدمت مردم برای حل معضلات اجتماعی فعالیت می کند و اگر آسیبی اجتماعی شهروندی را تهدید کند، ماشین های اورژانس اجتماعی اعزام می شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد خدمات دهی گروه های هدف از طریق بخش های غیر دولتی صورت می گیرد، گفت: یک هزار و ۵۰۰ بخش غیر دولتی برای حمایت از جمعیت هدف بهزیستی فعالیت می کنند که از این تعداد ۲۰۰ واحد موسسات خیریه است و برای ۴۰۰ روستای استان، روستا مهد دایر شده است.

وی خاطرنشان کرد: جهت مقابله با معضل اعتیاد در استان، این سازمان ۳۰ کمپ ترک اعتیاد را فعال کرده است.

انتهای خبر