دکتر آذری در گفتگو با اعتدال پرس: سواد رسانه‌ای پیشرفته و ضرورت آن

اعتدال پرس/ دکتر آذری ابتدا با اشاره به ساختار جهانی نظام رسانه ای گفت: رسانه های ما باید با افزایش سواد رسانه ای به درک واقعی این موضوع رسیده و آن را به جامعه منتقل کرده و وارد صحنه شوند. این مدرس دانشگاه در رشته روزنامه نگاری در گفتگو با خبرنگار اعتدال پرس با بیان […]

image_pdfimage_print

اعتدال پرس/ دکتر آذری ابتدا با اشاره به ساختار جهانی نظام رسانه ای گفت: رسانه های ما باید با افزایش سواد رسانه ای به درک واقعی این موضوع رسیده و آن را به جامعه منتقل کرده و وارد صحنه شوند.

این مدرس دانشگاه در رشته روزنامه نگاری در گفتگو با خبرنگار اعتدال پرس با بیان اینکه بزرگترین سازمان های رسانه ای اکثرا آمریکایی هستند افزود: ما در فضای بین المللی ارتباطات و سازمان های بین المللی با ادغام ها و تمرکز سازمان های رسانه ای مواجه هستیم، مانوئل کاستلز یکی از نظریه پردازان رسانه ای در دهه های اخیر است که در کتاب قدرت ارتباطات خود از ۵۰ شرکت رسانه ای نام می برد که انحصار بازار رسانه ای را در اختیار دارند.

ولی رفته رفته این بازار انحصاری کمتر می شود، مثلا در سال ۱۹۸۷ تعداد این شرکت ها به ۲۷ و در سال ۱۹۹۰ به ۲۳ و در سال ۱۹۹۷ به ۱۰ شرکت،در ۲۰۰۰ به ۶ شرکت،و در نهایت در سال ۲۰۰۴ به ۵ شرکت می رسد.

وی با بیان اینکه این ادغام ها به صورت عمودی، افقی و مورب هستند خاطرنشان کرد: منظور از ادغام عمودی این است که تهیه،پخش و گردآوری اخبار توسط خود سازمان انجام گیرد،ادغام افقی هم یعنی یک شرکت یا سازمان اقدام به خرید دیگر شرکت ها و سازمان نماید و در یک حوزه خبری فعالیت می نماید،و منظور از ادغام مورب این است که سازمان یا شرکت مربوطه علاوه بر فعالیت در حوزه خبری در حوزه تبلیغاتی نیز فعالیت نماید، جالب اینکه ادغام های مورب در آمریکا به شدت رو به افزایش می باشد.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: در خبرگزاری رویترز ۲۰۳۵ روزنامه نگار،عکاس، خبرنگار،فیلمبردار و.،۱۶۹ دفتر به ۲۵ زبان در ۱۶۳ کشور فعالیت می‌کند.و ادعای این خبرگزاری های شاخص جهان(رویترز، سی ان ان،بی بی سی و …) این است که ما خبر محض تولید می کنیم.

دکتر سید حسن آذری سپس با اشاره به بزرگترین آژانس های تبلیغاتی، موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی و اینترنت مفهوم برانگیختگی آبشاری را طی فرایند حکومت» سایر نخبگان» رسانه های جمعی» چارچوب های خبری»عموم مردم مطرح کرد و گفت: به عنوان نمونه بعد از حمله آمریکا به عراق، طی یک نظرسنجی ۳۸ درصد آمریکاییها معتقد به انهدام سلاح های کشتار جمعی توسط آمریکا بودند و بعدها این آمار در یک نظرسنجی دیگر به ۵۰ درصد افزایش یافت، و این نشان از تاثیر فرایند آبشاری بر روی افکار عمومی مردم آمریکا می باشد.

فعال رسانه ای در ادامه افزود: رسانه ها می توانند بر سیاست خارجی کشورها و نیز نمایندگان سیاسی کشورها تاثیر بگذارند و این به دلیل حضور در کشورهای مختلف،سبک خاص خبر نویسی،جلب اعتماد مخاطبین،سابقه تاریخی فعالیت این رسانه ها مخصوصا در چین و جنگ اول خلیج فارس که قدرت خود را آشکار نمودند و دلایل دیگر می باشد، از جمله این تاثیرات می توان به نظریه تاثیر سی ان ان اشاره کرد جمله نیکسون که گفته بود سی ان ان عضور ۱۶ شورای امنیت سازمان ملل است،یا مطلبی که بوش پدر گفته بود: من اخبار عراق را از پنتاگون دنبال نمی کردم از سی ان ان دنبال می کردم!

دکتر آذری در پایان تاکید کرد ما امروز باید طبق نیازهای مخاطبین خود اقدام به نیاز سنجی و سپس تولید رسانه ای نموده و از اخبار تکراری پرهیز نماییم و اعتماد مخاطبین را جلب کرده و از ریزش آنها جلوگیری کنیم، امروز تعامل با رسانه ها سه سویه هستند، یعنی بین سازمان رسانه ای با مخاطب، مخاطب با سازمان رسانه ای و مخاطب با مخاطبین،پس بنابرین با توجه به افزایش سواد رسانه ای و سواد دانشگاهی مخاطبین اخبار ما نباید مختص به زمان گذشته و ادامه همان سبک باشد.

انتهای خبر