هاشمی رفسنجانی: مردم خسته شده بودند و در انتخابات کارشان را کردند/ مسایل امنیتی هم موجب ناراحتی بود

مردم در انتخابات کاری کردند که در کشورهای دیگر برای آن باید خونها ریخته شود. بعد از ثبت نام من در انتخابات اس ام اس آمد که تو صوراصرافیل درست کردی،‌ حتی در روستاها هم مردم امیدوار شده اند. اما این انتخابات کار مردم بود. شبکه ایران / مراسم روز پزشک عصر پنج شنبه ۳۱ […]

image_pdfimage_print

مردم در انتخابات کاری کردند که در کشورهای دیگر برای آن باید خونها ریخته شود. بعد از ثبت نام من در انتخابات اس ام اس آمد که تو صوراصرافیل درست کردی،‌ حتی در روستاها هم مردم امیدوار شده اند. اما این انتخابات کار مردم بود.

شبکه ایران / مراسم روز پزشک عصر پنج شنبه ۳۱ مردادماه در تالار بزرگ کشور برگزار شد. میهمان ویژه این مراسم ‌آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام این در بخشی از سخنانش در این مراسم به امضای حکم علیرضا زالی به ریاست سازمان نظام پزشکی که صبح پنج شنبه از سوی حجت الاسلام حسن روحانی، ‌رییس جمهور انجام شد، اشاره کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی در دهه ۴۰ تاسیس شد و ان زمان با وجود همه انتقاداتی که به همه کارهای رژیم داشتیم اما این کار را پسندیدیم و گفتیم که اوضاع درمان و پزشکی سامان می گیرد.

او به قانون سازمان نظام پزشکی که در دهه ۷۰ مصوب شد اشاره کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی یک سرمایه برای مردم و خود جامعه پزشکان است. خودتان بدون دخالت نهادی مسوول انتخاب می کنید. درواقع قانونش کاملا دموکراتیک است. حالا ممکن است دولتی یا مجلسی دخالت کند در روند انتخابات ان، اما کلا دموکراتیک است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: البته در این دوره به انتخابات اشکال وارد شد، ‌اوقات تلخی هم بود. اما بهتر شد که این حکم را (ریاست سازمان نظام پزشکی) دکتر زالی از دکتر روحانی گرفتند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با قرائت آیه ۲۱۶ سوره بقره «عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیرٌ لکم» ببان داشت: البته شاید خواست خدا این بود که این تنفیذ در دولت تدبیر و امید و توسط آقای روحانی انجام شود.

رییس مجمع تشخیص مصحلت نظام هرچند که در ابتدای سخنانش گفته بود قصد ندارد سخنانی غیر سیاسی بزند، اما در این بخش از سخنانش به انتخابات ریاست جمهوری پرداخت. او گفت: مردم خسته شده بودند؛ به هر دلیلی طبقات مختلف مردم خسته شدند و خودشان مساله را حل کردند. همه کار من این بود که در همین ساختمان اسم نوشتم برای انتخابات و یک کلمه هم مصاحبه هم نکردم نه تبلیغی و نه حرفی. حتی ستادها بعدا شروع به کار کردند.

او گفت: بعد از ثبت نام من در انتخابات اس ام اس آمد که تو صوراصرافیل درست کردی،‌ حتی در روستاها هم مردم امیدوار شده اند. اما این انتخابات کار مردم بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: مردم به دلیل مسایلی در زندگی شان به نتیجه رسیده بودند که باید تغییری بوجود آید. تغییر نه در نظام، مردم به نظام و ولایت علاقمندند. اسلام را دوست دارند، تشیع را دوست دارند. اما می خواستند در شرایط زندگی و معیشتی و روابط خارجی تغییراتی بوجود بیاید. و از طرفی مسایل امنیتی که موجب ناراحتی بود. پس از جهات مختلف تغییر می خواستند و کارشان را کردند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: شرایط امنیتی که ایجاد شده بود حتی مردمی که مشکل مالی برای زندگی نداشتند را با تلخکامی مواجه کرد.

او در ادامه گفت: باید قدر این مردم را دانست. مردم ما کاری کردند را که در کشورهای دیگر برای رسیدن به آن باید خونها ریخته شود،‌ اما مردم فقط در ایران چند ساعت در انتخابات شرکت کردند و تغییر بوجود آمد. وقتی مردم دیدند من از میدان در رفتم آنها راه خود را ادامه دادند. اکنون مردم باید قدر این دستاورد خود را بدانند زیرا آنها کار بزرگی کردند. نظام هم به خوبی با این رای مردم همراهی کرد. رهبری هم گفتند رای حق الناس است و همین نشان داد به مسوولان که اگر بخواهند دخالتی بکنند حقی گردنشان می افتد. همین حرف یعنی در دوره های اینده هم امیدواریم انتخابات سالم برگزار شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه خطاب به پزشکان گفت: اکنون که مردم تغییر داده اند و دولت تدبیر و امید هم آمده است،‌ همه شرایط دست به دست هم داده که کارتان را به خوبی انجام دهید. هدیه ما هم به شما سند جامع سلامت که در مجمع تشخیص مصلحت تدوین شده و فرستاده ایم تا رهبری آن را ابلاغ کند. دکتر ولایتی باید تلاش کنند زودتر ابلاغ شود.
ابن سینا را قله خود بدانید

 

عضو مجلس خبرگان اما در ابتدای سخنانش با تبریک روز پزشک گفت: خداوند را شاکریم که شاهد نسل توانمند و فرهیخته انقلاب هستیم. تشکیل نظام پزشکی جزو کارهای خوب دوران پهلوی دوم بود. این روز هم که به روز پزشک نام‌گذاری شده است را به خاطر ابوعلی سینا انتخاب کرده ایم. البته روایتی هم هست که تولد ابوعلی سینا، دوم تیرماه است. به هر حال این انتخاب مناسبی است.

او گفت: قطعا بعد از او پرشکان خوب و حاذقی بوده اما در دوره خودش نبوغ دارد. کتاب قانون او یکی از کتب افتخار امیز اوست. تخصص دیگر او فلسفه است. ابن سینا حکیم بوده، هرچند پزشک را هم حکیم می گفتند. ابن سینا ریاضی را خوب می دانسته، موسیقی را بسیار عالی می دانسته. شاعر توانایی بوده. و در همین کتاب قانون که معجزه دانش پزشکی ان زمان بوده، بیش از ۱۳۰۰ شعر دارد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت: ابن سینا در بخارا زاده شد، اما آن موقع ایران بود. هرجا رفت ایران بود. خوارزم رفت. می خواستند بفرستند او در دربار محمود غزنوی. فرار کرد رفت گرگان که سلطان کابوس را ببیند، اما او مرد. پس آمد ری. که ان موقع آل بویه و دیلمیان بودند. شیعه خالص بودند. در ری و همدان با اینها بود. به او آنجا مشکوک شدند؛ ۴ ماه در قلعه ای بین اصفهان و همدان زندان بود. من در سفری تلاش کردم آن قلعه را پیدا کنم، اما با وجود اینکه روستا را پیدا کردیم، اما قلعه را پیدا نکردیم. بعد از آزادی از زندان، ابن سینا منزوی شد. مدتی بعد رفت پیش حاکم اصفهان که از دیلمیان بود. دوباره رفت همدان و آنجا فوت کرد. عجیب اینجاست که این پزشک از قولنج می میرد.

او به پزشکان توصیه کرد قله حرفه ای‌شان را ابن سینا بدانند: جامعه پزشکی خیلی خوب است که قله خودشان را ایشان قرار دهند. البته متناسب با زمان.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: جامعه پزشکان، خوش استعدادترین قشر جامعه است. انسان های با استعداد که برخی مواقع نابغه هم هستند. این جمعیت بزرگ که اندوخته های علمی و عملی هم دارد. در خارج هم بسیار داریم. همانجا که هستند و هر جور که هستند موجب افتخار ما هستند. کاش این پرده حجابی که بین ما ضخیم شده، از بین برود تا بتوانیم از این سرمایه انسانی به خوبی استفاده کنیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی سپس به اوضاع درمان و بیمارستان ها پرداخت و گفت: اوضاع بیمارستان های ما نباید اینجوری باشد باید جوری باشد که مردم هر وقت خواستند، بهترین امکانات و بهترین درمان ها در اختیارشان باشد. اما اکنون اینگونه نیست و اکثریت مردم دعا می کنند پایشای به بیمارستان باز نشود.

او گفت: چاره کار را شما بهتر از من می دانید. آقای دکتر هاشمی و دوستانشان در وزارت بهداشت هم خوب می دانند؛ باید یک بیمه کاملی برای همه مردم وجود داشته باشد تا خیلی از گرفتاری‌هایشان برطرف شود. باید طوری باشد که مردم و پزشکان رابطه مالی نداشته باشند. اگر تامین اجتماعی ما کامل شود، از هر لحاظ نه فقط درمان، فقر دیگر نخواهیم داشت. اما این گونه نیست.

وی افزود: من دوای این درد را همکاری بیشتر بخش دولتی و خصوصی می دانم که امیدوارم با حضور دکتر هاشمی در وزارت بهداشت و دکتر زالی در سازمان نظام پزشکی این امر مهم محقق شود.

اخلاق پزشکی را در جامعه پزشکی نهادینه کنید

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بحثِ اخلاق تا تبدیل شدن به خلق و خوی افراد راه درازی در پیش دارد، گفت: امیدوارم در دوره جدید نظام پزشکی بحثِ اخلاق پزشکی آنچنان ایجاد شود که در پایان دوره، منتخبان آن به عنوان یک سند افتخار به آن مباهات کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تبدیل شدن اخلاق به یک باور و ایمان را مستلزم زمان دانست و ادامه داد: به همه پزشکان و جامعه پزشکی توصیه می کنم اخلاق را مراعات کرده و سرمایۀ کاری خود قرار دهند.

وی سوگند پزشکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: نخستین بار که این سوگند را شنیدم تحت تاثیر آن قرار گرفتم، در این سوگند نکات اخلاقی زیادی وجود دارد.

دکتر هاشمی سالهاست پزشک چشم من است

وی با اعلام اینکه دکتر هاشمی، وزیر بهداشت از جهادگران باسابقه کشور و از آچار فرانسه های جنگ بود، ادامه داد: ایشان متخصص چشم هستند و چشم خود من سالهاست تحت نظر ایشان قرار دارد و از همان دوره مبارزه که شماره یک بود، تاکنون با نظارت ایشان در همان شماره یک باقی مانده است.

وی گفت: کارهای ایشان در حوزه بهداشت و درمان را خوب می دانم و با شرایطی که پیش آمده است وضعیت نظام سلامت رو به پیشرفت خواهد بود.

انتهای خبر