فرماندار تبریز خبر داد: استعلام از دادستانی برای ورود اعضاء علی‌البدل به شورای شهر

درحالیکه با ادامه دار شدن بازداشت ۴ عضو شورای شهر تبریز، احتمال جایگزینی اعضای علی البدل بجای این افراد مطرح شده است، فرماندار تبریز گفت: طبق قانون می‌‌توان اعضای علی البدل را بعد از غیبت دو ماهه جایگزین اعضای اصلی کرد.

image_pdfimage_print
شهرتی فر فرماندار
به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، فرماندار تبریز گفت: با توجه به اتمام فرصت غیبت اعضای شورای شهر تبریز در ۲۳ خرداد ماه با استعلام از دادستان تبریز، اعضای علی البدل می توانند راهی شورا شوند.

در حالیکه با ادامه دار شدن ماجرای بازداشت موقت چند تن از اعضای شورای شهر تبریز، بحث احتمال جایگزینی اعضای علی البدل بجای این افراد مطرح شده است، فرماندار تبریز گفت: طبق قانون می‌‌توان اعضای علی البدل را بعد از غیبت دو ماهه جایگزین اعضای اصلی کرد و در ۲۳ خرداد ماه این مهلت به پایان می‌رسد.

  رحیم شهرتی‌فر با اشاره به غیبت برخی از اعضای شورای شهر در جلسات این نهاد، افزود: جهت جایگزینی اعضای علی البدل به جای اعضای اصلی شورا، از دادستانی استعلام خواهیم گرفت.

گفتنی است، اسامی ۸ عضو علی البدل شورای شهر تبریزبه ترتیب به شرح زیر می باشد:

  1. محمد باقر لطفی ۱۹ هزار و ۱۳۹
  2. شهید سید حسن شکوری ۱۸ هزار و ۹۳۸
  3. علاالدین نورمحمدزاده ۱۷ هزار و ۵۰۸
  4. عزیز زاهدی ۱۷ هزار و ۱۴۳
  5. علی فخرآذر ۱۶ هزار و ۹۶۲
  6. رشید صالح‌پور ۱۶ هزار و ۲۱۶
  7. اسماعیل سلیمی ۱۶ هزار و ۱۶۸
  8. مسعود برزگرجلالی ۱۵ هزار و ۷۶۳

شورای تبریز حضرتی خاماچی ایران آهور با توجه به اینکه ۴ تن از اعضای شورای شهر تبریز در قید بازداشت به سر برده و امکان حضور در جلسات را ندارند، لذا حضور نفرات اول تا پنجم اعضای ذخیره(نفر دوم عضو علی البدل شورا سال گذشته شهید شده اند) جهت جایگیزنی نفرات فوق در ترکیب اصلی شورا به نظر قطعی می رسد مگر اینکه در این مدت اتفاق جدیدی در پرونده این افراد افتاده و یا حتی نفرات دیگری نیز به جمع بازداشت شدگان فوق بپیوندد.

از نکات حاشیه ای جالب این موضوع این است که هرچند تحولات سه سال اخیر شورای شهر تبریز تاکنون نشان داده که تقسیم بندی های فکری و سیاسی در دسته بندی های دخل شورا دخیل و تاثیر زیادی نداشته است لیکن با توجه به اینکه از جمع حاضر لطفی دارای گرایش مستقل، نورمحمدزاده و زاهدی اصولگرا و فخر آذر اعتدال گرا(حامیان دولت) می باشد که بجای ۴ عضو اصلاح طلب و یا نزدیک به این طیف احتمالا جایگزین خواهند شد، احتمال تغییر جو اکثریت فعلی حاکم بر شورا و چرخش آن به سمت اصولگرایان می رود.

فرماندار تبریز در ادامه این گفتگو و درخصوص اعتراضات وارد به نحوه تعیین صلاحیت اعضای شورای شهر، با بیان اینکه تأیید صلاحیت کاندیداهای شورای شهر بر عهده هیئت نظارتی است، ابراز کرد: این هیئت نظارتی متفاوت از شورای نگهبان بوده و توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعیین می‌شوند.

وی اذعان داشت: دقت کافی در هیئت اجرایی به عمل می آید ولی این افراد تأیید صلاحیت اصلی‌شان را از هئیت نظارت دریافت می‌کنند.

شهرتی‌فر به نمایندگان پیشنهاد داد: مجلس دهم بازنگری قانون انتخابات شورای اسلامی را در اولویت کاری خود قرار داده و نسبت به بررسی و آسیب شناسی اقداماتی را انجام دهند.

وی در پایان عنوان کرد: برای کاهش آسیب‌ها می‌توان پیش بینی‌های لازم را انجام داده و شرایط کاندیداتوری را به نوعی تعریف کرد که مشکلات این چنینی پیش نیاید.

انتهای خبر