حاتمی: ارس توان تبدیل به منطقه پردازش صادرات ملی را دارد/ لزوم تغییر سند آمایش ملی

معاون امور آمایش و توسعه منطقه ای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: به منظور دستیابی به توسعه پایدار، سند آمایش مناطق مرزی کشور مجددا در دست تدوین است.

image_pdfimage_print

ارس توان تبدیل به منطقه پردازش صادرات ملی را دارد

معاون امور زیربنایی و توسعه سازمان منطقه آزاد ارس گفت: ارس توان تبدیل به منطقه پردازش صادرات ملی را دارد.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) ، ایرج حاتمی در نشست با هیاتی از معاونین و مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: در طرح آمایش، منطقه آزاد ارس توان تبدیل به منطقه پردازش صادرات ملی را دارد تا بخشی از کالا هایی در کشور تولید شود در ارس پردازش شود و در بازارهای ۸۰۰ میلیونی وبین المللی مصرف شود.

وی در ادامه گفت: سند توسعه و آمایش منطقه آزاد ارس بر مبنای دو اصول انجام گرفته که یکی انجام آمایش محیطی و تهیه فعالیت ها بر اساس ظرفیت اکولوژیکی منطقه و دومی ایجاد سازگاری بین فعالیت های سند توسعه و طرح راهبردی متناسب با توان اکولوژیکی منطقه بود که طرح جامع ارس نیز بر اساس این شالوده برای افق بیست ساله شکل گرفته است.

حاتمی افزود: در کشورهای توسعه یافته ۷۰ درصد تولیدات ناخالص ملی در یکصد کیلومتری مرزها می باشد در حالی که امروز ما از مرزها غافل شدیم.

معاون امور زیربنایی و توسعه ارس در پایان گفت: یکی از مشکلات امایش، اصول حاکم بر تدوین این سند است چرا که این آمایش در عصر صنعت تهیه شده و در حال حاضر که عصر فراصنعت است این طرح زیاد همخوانی ندارد و نتیجه اش این است که در حاشیه کشور بیکاری و فقر بیداد می کند و در مرکز کشور آلودگی هوا و انباشت جمعیت بخاطر تمرکز فعالیت های صنعتی.

در ادامه این نشست معاون امور آمایش و توسعه منطقه ای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: به منظور دستیابی به توسعه پایدار، سند آمایش مناطق مرزی کشور مجددا در دست تدوین است.

علیرضا رحمت نیا گفت: تدوین این سند با هدف شناسایی توانمندی ها، ظرفیت ها و نیز بررسی مشکلات و تنگناهای مناطق مرزی کشور جهت رسیدن به توسعه پایدار صورت می گیرد.

رحمت نیا افزود: دستیابی به سندی که سازمان فضایی منسجم و اثربخشی داشته باشد و ظرفیت ها و توانمندی های مناطق مختلف در آن لحاظ شود، اصلی ترین هدف از تدوین طرح آمایش است.

وی افزود: در مطالعات آمایش سرزمین از طریق شناسایی فرصتها و پتانسیل های هر منطقه، امکان بهره گیری و استفاده بهینه از آن را بیشتر می کند.

گفتنی است معاون امور آمایش و توسعه منطقه ای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بهمراه هیاتی از مدیران استانی این سازمان از پتانسیل ها و فازهای مختلف صنعتی، عمرانی و گردشگری زون های چهارگانه جلفا، نوردوز و خداآفرین منطقه آزاد ارس بازدید کردند.

انتهای خبر