ناگفته های انتخابات تبریز و اهر از زبان رئیس هیئت نظارت استان/ معرفی عوامل متخلف به دادگاه

عباسعلی اسدی امروز در جمع اصحاب رسانه از ناگفته‌های دور دوم انتخابات مجلس دهم در استان سخن گفت و دلایل تغییر منتخب چهارم حوزه‌ی تبریز و ابطال انتخابات در حوزه انتخابیه اهر و هریس و تخلف صورت گرفته در حوزه مرند را تشریح کرد.

image_pdfimage_print
تمامی جزئیات دور دوم انتخابات مجلس در تبریز و اهر/ ثبت 458 رأی برای یک فرد تنها در یک صندوق
به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات آذربایجان شرقی در یک نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در آستانه ۲۶ تیر، سالروز تأسیس شورای نگهبان به بیان تمامی جزئیات دور دوم انتخابات مجلس دهم در حوزه‌های انتخابیه تبریز و اهر پرداخت.

 عباسعلی اسدی امروز در جمع اصحاب رسانه از ناگفته‌های دور دوم انتخابات مجلس دهم در استان سخن گفت و دلایل تغییر منتخب چهارم حوزه‌ی تبریز و ابطال انتخابات در حوزه انتخابیه اهر و هریس و تخلف صورت گرفته در حوزه مرند را تشریح کرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات آذربایجان شرقی، با بیان اینکه براساس رای مردم به تشکیل نظام جمهوری اسلامی، ۶ فقیه برای نظارت بر قوانین جهت انطباق با شرع و احکام اسلامی انتخاب می‌شوند، گفت: ۶ حقوقدان نیز برای انطباق قوانین مصوب بر قانون اساسی در شورای نگهبان حضور دارند.

وی حمله به شورای نگهبان را حمله به قانون اساسی قلمداد کرد و افزود: نباید اجازه دهیم افراد دیکتاتوری که قانون به نفع‌شان نیست، شروع به زیر سوال بردن قانون و شورای نگهبان کنند؛ نباید اینگونه باشد که اگر من رای آوردم، انتخابات خوبی است، اگر پیروز نشدم، قانون ایراد دارد و کشور را به تشنج کشید.

اسدی با تاکید بر اینکه ناظران حاضر بر سر صندوق‌ها از بین خود مردم و از معتمدین بودند، بیان کرد: امکان تخلف بسیار اندک بود، فاصله بسیار اندک آرا طبیعی بود که این موضوع باعث تغییر نتایج شد.

رئیس دفتر شورای نگهبان در خصوص دلیل جابجایی نفر چهارم و پنجم در حوزه انتخابیه تبریز در انتخابات مجلس دهم بیان کرد: با فاصله‌ی کمی که بین آرای این دو نفر وجود داشت، آرای صندوق‌ها بازشماری شد و تخلف در یک صندوق محرز شد که با عوامل آن‌ها برخورد شد و در نهایت محمداسماعیل سعیدی به عنوان منتخب چهارم مرحله‌ی دوم راهی بهارستان شد.

وی در پاسخ به سوال سردبیر اعتدال پرس مبنی بر تشریح دقیق نوع تخلف صورت گرفته بیان کرد: در شمارش آرا در صندوق مسجد امام صادق (ع) منطقه ولیعصر (عج) و هنگام تنظیم صورتجلسه، برای یکی از کاندیداها ۴۵۸ رای بیش از آرای شمارش شده توسط اعضاء صندوق ثبت شده بود که این اشتباه اصلاح و منجر به تغییر آراء و جایگاه دو منتخب چهارم و پنجم شد.

وی درخصوص شایعات مربوط به صندوق زندان تبریز هم خاطر نشان کرد: در موضوع صندوق زندان هم اعتراض یکی از کاندیداها به دستخط و ترکیب آراء این صندوق بود که با بررسی های کارشناسی، اعتراضات مطرح شده به اثبات نرسیده و تمام آرای آن صندوق تایید شد.

اسدی درباره ابطال حوزه انتخابات اهر و هریس در مجلس دهم در مرحله دوم نیز اظهار داشت: ابطال این حوزه به دلیل رعایت نکردن برخی نکات از سوی عوامل اجرایی بود که براساس اعلام بازرسان اعزامی شورای نگهبان صورت گرفت و در حال حاضر نیز پرونده این تخلف از طرف اداره کل قوانین و حقوقی شورای نگهبان تحت پیگیری لازم است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات آذربایجان شرقی، با اشاره به موضوع انتخابات اهر و هریس، طرفداری عوامل اجرایی انتخابات و برخی مدیران فرمانداری اهر و هریس از یک کاندیدای خاص، باعث ابطال انتخابات شد، تصریح کرد: نکته دیگر در اهر، تفاوت پایان ساعت رای گیری بود؛ در اهر در ساعت ۸ شب به اتمام رسیده بود ولی در هریس بر خلاف دستور وزارت کشور، رای گیری تا ساعت ۱۰ شب ادامه پیدا کرده بود که این موضوع به دلیل تاثیر مستقیم بر نتیجه آرا، منجر به ابطال انتخابات شد.

اسدی همچنین در مورد انتخابات حوزه مرند و جلفا و اشتباه صورت گرفته در تنظیم صورتجلسه آراء یکی از صندوق ها تاکید کرد هرچند این اشتباه در نتیجه کلی انتخابات تاثیری نداشت ولی عوامل سهل انگار آن صندوق به دادگاه معرفی کردیم تا برخورد قانئونی لازم انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی بازرسی‌ها از موارد اعتراضی توسط بازرسان بی‌طرف اعزامی از سوی شورای نگهبان تهران صورت گرفت و در ‌‌نهایت، تصمیم آخر توسط اعضای ۱۲ نفره شورای مرکزی نگهبان مبنی بر ابطال انتخابات اتخاذ شد.

اسدی، تمدید بیش از حد نیاز پایان ساعت رای گیری در حوزه تبریز را هم یادآور شد و گفت: برخلاف اینکه در تبریز و در ساعات پایانی مرحله دوم، افراد خاصی در شعب حضور نداشت و به هیئت اجرایی هم اعلام کرده بودیم که بیش از ساعت ۹ نباید تمدید شود، ولی تا ساعت یازده و نیم شب تمدید شد.

وی با بیان اینکه در ایام بازشماری، برخی از رسانه‌ها اظهار نظر غلطی را انجام دادند که سه رسانه با شکایت به دادگاه معرفی شد، خاطرنشان کرد: از پایگاه خبری نصرنیوز، و دو رسانه دیگر به دلیل انتشار اخبار غلط و تشویش اذهان عمومی شکایت شد که البته با توجه به عذرخواهی آنها،  از دو مورد شکایت مربوطه گذشت صورت گرفت ولی در یک مورد به دلیل عمق موضوع در دادگاه پیگیری خواهد شد.

اسدی با یادآوری تاریخ حضور روحانیت شیعه در نظارت بر قوانین مصوب مجلس گفت: این روند از زمان مشروطیت آغاز شده است و اعدام شیخ فضل‌الله نوری نیز در راستای مخالفت با این امر صورت گرفت و امروز نیز اگر بخواهیم نقش نظارتی شورای نگهبان را حذف کنیم باید فاتحه نظام جمهوری اسلامی را بخوانیم و شورای نگهبان بنا به فرمایش امام راحل «عماد نظام بوده» و همواره مورد تائید بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بوده و در دیدگاه ایشان «توهین به شورای نگهبان و تضعیف آنان امری خطرناک به اسلام محسوب شده است».

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات آذربایجان شرقی با بیان اینکه قانون فصل‌الخصاب باید باشد، تصریح کرد: شورای نگهبان حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام است و تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است.

اسدی خاطرنشان کرد: نظارت بر انتخابات به غیر از انتخابات شورای شهر و روستا تمام انتخابات خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس بر عهده شورای نگهبان است.

وی بابیان اینکه برخی درجاهای که قانون به نفعشان نیست آغاز به تخریب شورای نگهبان می‌کنند، گفت: قانون‌شکنی خطرناک‌ترین حرکت در جامعه است و بی‌قانونی در جامعه هرج‌ومرج را به همراه دارد.

  • اسدی در این گفتگو به تشریح برخی اتفاقات و زوایای دیگر از حواشی انتخابات اخیر نیز پرداخت- از جمله پیامهای رد و بدل شده بین خود و مسئولان اجرایی انتخابات و تذکرات داده شده محرمانه در این خصوص – که البته به اصرار وی فعلا از انتشار این بخش از گفتگو معذوریم و شاید در فرصت دیگر و قولی که برای مصاحبه اختصاصی و مشروح با وی در روزهای آینده گرفتیم، این زوایای ناگفته نیز منتشر شود.
انتهای خبر