یادداشت اختصاصی به قلم سردبیر اعتدال پرس

ماجرای کردستان! / نسخه جدید از یک بازی قدیمی در خاورمیانه

بخش اصلی پاسخ این سوال در نگاه به وقایع چند دهه گذشته منطقه استراتژیک خاورمیانه کاملا مشخص و قابل استخراج است. خاورمیانه هم قطب اصلی جهان اسلام است و هم به لحاظ منابع عظیم نفتی و نیز موقعیت ژئوپولتیک،..

image_pdfimage_print

* به قلم سردبیر اعتدال پرس

پایگاه خبری تحلیلی اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)/ رفراندوم استقلال اقلیم کردستان از عراق علی رغم مخالفتهای جهانی و تنش های سیاسی منطقه ای سرانجام برگزار شد و طبق اعلام خودشان با درصد بالای هم به تایید مردم رسیده است.

در نگاه اول از منظر هر سیاستمدار عاقل، امکان عملیاتی شدن این طرح بسیار بعید و پرهزینه است.

رهبران کردستان خصوصا مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان که پرچمدار این بازی جدید مشکوک است، خود نیز بهتر می دانند امکان تشکیل کشور کردستان که بین سه کشور عراق، ایران و ترکیه محصور بوده و هر سه مخالف شدید چنین اقدامی هستن، حداقل در آینده نزدیک و حتی شاید دور تقریبا ناممکن است.

ولی چرا رهبران کردستان عراق تن به چنین بازی خطرناک و پرتنشی داده اند؟

بخش اصلی پاسخ این سوال در نگاه به وقایع چند دهه گذشته منطقه استراتژیک خاورمیانه کاملا مشخص و قابل استخراج است.

خاورمیانه هم قطب اصلی جهان اسلام است و هم به لحاظ منابع عظیم نفتی و نیز موقعیت ژئوپولتیک، وزن اقتصادی بسیار برجسته و تاثیرگذاری دارد.

موقعیت سیاسی و اقتصادی ویژه خاورمیانه در دنیا موجب شده، قدرتهای بزرگ خصوصا آمریکا که داعیه پدرسالاری بر دنیا دارد، این منطقه استراتژیک را تهدید بزرگ علیه اقتدار سیاسی و اقتصادی خود بدانند. بر همین اساس این قدرتها، با طراحی یک سیاست بلندمدت، همیشه درصدد بر هم زدن این کانون قدرت با ایجاد فتنه های منطقه ای مختلف هستند
با نگاه در تاریخ چند دهه اخیر مشاهده می کنیم تقریبا هر دهه یک تنش سیاسی و بحران امنیتی همراه با یک جنگ منطقه ای در خاورمیانه به وقوع می پیوندد.

جنگ عراق با ایران در دهه ۸۰ میلادی، حمله به عراق و برکناری صدام در دهه ۹۰، ظهور القاعده و طالبان در دهه آخر قرن ۲۰ و ظهور داعش در دهه اول قرن ۲۱؛ چهار پروژه امنیتی سیاسی بودن که برای بی ثباتی و بحران در این منطقه استراتژیک طراحی و به اجرا درآمده است و حال با نزدیکی به پایان عمر داعش، شاهد شروع نسخه جدید بازی سیاسی آمریکا در سپهر سیاسی خاورمیانه هستیم که این بار با کلیدواژه اعلام استقلال کردستان عراق و تحریک تجزیه طلبی کردها در منطقه هستیم.

اما اینکه چرا رهبران اقلیم کردستان بازیگران جدید این سیاست تکراری مشخص و فتنه انگیر آمریکا در خاورمیانه شده اند، زیاد سخت نیست.

بارزانی می خواهد سالهای آخر عمرش با دست زدن به چنین ریسک خطرناکی و علی رغم آگاهی از ناممکن بودن تحقق عینی تشکیل کشور مستقل کردستان، خود را قهرمان بزرگ تاریخ کردها بسازد.

لذا می توان گفت، ترکیب شهوت قدرت طلبی یک رهبر قومیت گرا با بازی همیشگی قدرتهای بزرگ دنیا در خاورمیانه، این پروژه جدید امنیتی یعنی اعلام استقلال کردستان عراق را کلید زده است.

?بابک محمدزاده علمداری / روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی- سردبیر اعتدال پرس

 

انتهای خبر