ایده های بکر و جدید جهت توسعه گردشگری

“گردشگری کشاورزی” در ارس و “گردشگری غذا” در استان

در گردشگری غذا، همان‌طور که گردشگران با فرهنگ محلی آشنا می‌شوند، پرزهای چشایی‌شان نیز هنر ویژه آشپزهای خوش ذوق بومی را پذیرا می‌شود.

image_pdfimage_print

ایده های بکر و جدید جهت توسعه گردشگری

  • “گردشگری کشاورزی” در ارس

گزارش اختصاصی اعتدال آذربایجان( اعتدال پرس)/ گردشگری کشاورزی یک بحث جدید در حوزه گردشگری است که برای اولین بار چند سال پیش کشور بلاروس با آن به موفقیتهای خوبی در صنعت گردشگری. نائل شد و هم اکنون منبع درآمد بسیار خوبی برای این کشور کوچک شده است.

منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا، به خاطر داشتن نواحی کشاورزی و باغی زیبا و فراوان، مستعد راه اندازی “گردشگری کشاورزی” است.

این ایده جدید براحتی با حفظ وضع موجود باغات و تبدیل آن به کمپهای تفریحی و حتی اقامتی، قابل اجراست.

باغات مختلف منطقه خصوصا دشت گردیان و روستاهای بکر و زیبای شهرستان جلفا می تواند زمینه راه اندازی گردشگری کشاورزی برای اولین بار در ایران در منطقه آزاد ارس باشد.

ایده بسیار جالبی که با توجه به وجود مناطق باغی زیبا و فراوان می تواند هم منبع درآمد بالا و هم اشتغال زایی زیادی در منطقه به همراه آورد.

امروزه بزرگترین سرمایه و منبع درآمد و اشتغال، ایده های نو وخلاقانه است نه پول و دولت.

  • “گردشگری غذا”/ ایده ای بکر و بسیار ساده جهت توسعه گردشگری

“گردشگری غذا” از جمله شیوه های جدید و جذاب گردشگری است که امروزه در برخی کشورها مورد توجه قرار گرفته است.

در گردشگری غذا، همان‌طور که گردشگران با فرهنگ محلی آشنا می‌شوند، پرزهای چشایی‌شان نیز هنر ویژه آشپزهای خوش ذوق بومی را پذیرا می‌شود.

جای جای سرزمین ما خصوصا نواحی روستایی و سنتی، سرشار از مجموعه‌ای غنی از غذاهای جدید و خوش‌طعم است.

نواحی روستایی در آشپزی مکمل غنای فرهنگی و تاریخی آن منطقه به شمار می روند و می توان با استفاده از هنر آشپزهای خوش ذوق محلی و غذاهای سنتی هر منطقه ای، آن ناحیه را رفته رفته به مقصد شناخته‌شده برای گردشگرانی بدل می‌شود که لذت‌ ناب غذاهای محلی و بافت فرهنگ بومی را قدر می‌دانند.

❇سازمان بین‌المللی گردشگری در کتابی که با عنوان «داستان‌های گردشگری: داستان من، جامعه من، آینده ما» منتشر کرده، تجربه های موفق کسانی را روایت می‌کند که برای توسعه گردشگری و ایجاد تغییری مثبت در اجتماع پیرامون خود کوشیده‌اند.
این کتاب، بازتاب تکاپوی افرادی است که ظرفیت‌های جوامع خود را خلاقانه بارور ساخته‌اند و تاریخ و سنت‌های سرزمین‌شان را احیا کرده‌اند تا از آنها سنگ بنایی برای آینده‌ بسازند.
“گردشگری غذا در مکزیک” و “گردشگری کشاورزی” یکی از روایتهای ۲۸ گانه این کتاب است.

“بابک محمدزاده علمداری/ روزنامه نگار – کارشناس ارشد مدیریت”

انتهای خبر