پیش‌بینی ترکیب نمایندگان در حوزه های مختلف آذربایجان شرقی بر مبنای تحلیل روندی و سنجش محیطی و سناریوهای‌ محتمل

طبق نظرسنجی های مختلف گرایش غالب مردم به  کاندیداهای مستقل، غیرسیاسی و چهره های جدید در این دوره از انتخابات، این  ترکیب را کمی به سمت کاندیداهای مستقل و  جدید سوق خواهد داد.

image_pdfimage_print

  

گزارش تحلیلی اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی اعتدال پرس از پیش‌بینی ترکیب نمایندگان مجلس در حوزه های مختلف استان آذربایجان شرقی بر مبنای تحلیل روندی و سنجش محیطی و سناریوهای‌ محتمل

اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)/

انتخابات مجلس یازدهم، طبق پیش بینی های اولیه در فضایی نسبتا سرد به روزهای آخر رسید و حتی شروع تبلیغات میدانی کاندیداها نیز نتوانست شور و نشاط دوره های قبل را تکرار کند.

بر این اساس و با توجه به اینکه نرخ مشارکت در انتخابات، نقش تعیین کننده ای در ترکیب قشری و فکری رای دهندگان دارد و پایین بودن این مشارکت نیز بیشتر از ناحیه اصلاح طلبان و خصوصا قشر خاکستری که همیشه نقش تعیین کننده اصلی در تعیین نتیجه انتخابات داشته، خواهد بود لذا می توان گفت در شهرهای بزرگ که سلایق سیاسی بیشتر از رقابتهای طایفه ای و شخصی حکمفرماست، ترکیب منتخبین نهایی غالبا از طیف منتسب به اصولگرایان که همیشه برای حضور در انتخابات بیشترین احساس تکلیف و حمیت را دارند، خواهد بود. هرچند  طبق نظرسنجی های مختلف گرایش غالب مردم به  کاندیداهای مستقل، غیرسیاسی و چهره های جدید در این دوره از انتخابات، این  ترکیب را کمی به سمت کاندیداهای مستقل و  جدید سوق خواهد داد.

بر این مبنا، طبق سنجش محیطی و  جمع نظرات برخی نخبگان و کارشناسان انتخاباتی از فضای حاکم و پتانسیل های مختلف کاندیداهای فعال در صحنه، می توان ترکیب راه یافتگان در حوزه های مختلف استان آذربایجان شرقی را به شرح زیر پیش بینی کرد:

۱- حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر :

 بیگی و پزشکیان و تا حدود زیادی نیز تاج الدینی در همان دور اول راهی مجلس شده و  سه کرسی باقی مانده در دور دوم تعیین تکلیف خواهد شد که فرهنگی، پاشایی، سعیدی و شایق و در مرتبه بعدی نیز منادی، متفکر آزاد و جعفری آذر جزو راه یافتگان به دور دوم خواهند بود. همچنین احمدزاده و ابراهیمی نیز در صورت تحرک جدی تر در اندک فرصت باقی مانده، شانس حضور در دورم را می توانند داشته باشند.

۲-  حوزه بناب:

 در این حوزه رقابت تنگانگ بین اعزازی  نماینده فعلی(منتسب به اصولگرایان)و باقری نماینده سابق(مستقل و منتسب به طیف دولت)بوده و  به احتمال بسیار به دور دوم کشیده خواهد شد.

۳-حوزه مرند و جلفا:

در این حوزه، رقابت سخت و نزدیکی  بین ۳ کاندیدای اصلی یعنی به ترتیب: خانم پاشایی(منتسب به اصولگرایان) با حبیب زاده (منتسب به اصلاح طلبان)و حسین زاده (مستقل)در جریان بوده و زراعی (مستقل) نیز در رتبه بعدی قرار دارد که به احتمال زیاد انتخابات این حوزه همچون دوره های قبل بازهم به دور دوم کشیده خواهد شد.

۴- حوزه هشترود:

 رقابت اصلی در این حوزه بین امینی نماینده فعلی و اسماعیلی جریان دارد که به احتمال زیاد به دور دوم کشیده می شود.

۵- حوزه کلیبر و خداآفرین:

 رضوانی و حاتمی دو رقیب اصلی در این حوزه هستند که انتخاب حاتمی در دور اول محتمل به نظر می رسد.

۶- حوزه اهر و هریس:

 در این حوزه عبدالهی و محرم زاده دو شانس اصلی بوده و احتمال انتخاب در دور دوم زیاد است.

۷- حوزه میانه:

 شیویاری و فرمند نمایندگان فعلی به همراه اسماعیلی، ۳ رقیب اصلی این حوزه هستند که به همراه یک رقیب دیگر  برای تعیین دو سهمیه نمایندگی این حوزه به احتمال زیاد مجبور به رقابت در دور دوم خواهند شد.

۸- حوزه ملکان:

 در این حوزه، افخم به احتمال زیاد در همان دور اول راهی مجلس خواهد شد.

۹- حوزه بستان آباد :

نوری و وحدتی نمایندگان سابق و فعلی این حوزه در رقابت نزدیک به هم بوده و به احتمال زیاد به دور دوم خواهند رفت.

۱۰ – حوزه شبستر :

با توجه به عدم معروفیت خاص هیچ یکی از کاندیداهای این حوزه، احتمال پیش بینی دقیق نیست.

۱۱- حوزه مراغه و عجب شیر :

 در نبود جلیلی نماینده فعلی، احتمال انتخاب علیزاده در همان دور اول بیشتر از بقیه است.

۱۲- حوزه ورزقان :

در این حوزه، علیزاده و دهقانی نماینده فعلی و سابق شانس بالایی برای انتخاب  دارند.

۱۳-حوزه سراب و مهربان :

 نصیرپور نماینده اسبق و داودی نماینده فعلی ، دو رقیب اصلی در این حوزه هستند که به احتمال زیاد به دور دوم کشیده خواهد شد.

انتهای خبر