کاهش سوال برانگیز بودجه آذربایجان شرقی در سال آینده

  اعتدال آذربایجان/ یادداشت وارده از : طاهر خیری «آذربایجان شرقی با اینکه صدها پروژه نیمه تمام دارد ولی بودجه این استان به یک باره از ۱۵ همت به حدود ۱۱ همت کاهش یافته است» این بخشی از یادداشت طاهرخیری فعال رسانه ای است. لایحه بودجه سال آینده کشور در حالی توسط رئیس جمهور به […]

image_pdfimage_print
کاهش سوال برانگیز بودجه آذربایجان شرقی در سال آینده
 
اعتدال آذربایجان/ یادداشت وارده از : طاهر خیری
«آذربایجان شرقی با اینکه صدها پروژه نیمه تمام دارد ولی بودجه این استان به یک باره از ۱۵ همت به حدود ۱۱ همت کاهش یافته است» این بخشی از یادداشت طاهرخیری فعال رسانه ای است.

لایحه بودجه سال آینده کشور در حالی توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که دخل و خرج دولت سیزدهم برای سال ۱۴۰۱ با رقم ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان بسته شده است. در واقع این نخستین سند مالی دولت رئیسی است که با رویکرد عدالت محوری، ثبات اقتصادی و اصلاح ساختاری روانه بهارستان شد.

آنطور که رئیس جمهور وعده داده قرار است در بودجه ۱۴۰۱ اعتبار و اختیار لازم به استان‌ها واگذار شود تا بتوانند تحول و پیشرفت متناسب با هر استان را رقم بزنند. همچنین برای تقویت اعتبارات استان‌ها و در جهت تمرکز زدایی، با توجه به قابلیت‌های استان‌ها مبتنی بر آمایش سرزمین ۴۲۲ طرح استانی ویژه (ملی استانی) به استان‌ها انتقال پیدا می‌کند و از همه مهمتر اینکه بخش قابل توجهی از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع رشد اقتصادی در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

طبق گفته دولتی ها برای نخستین بار در لایحه بودجه ۱۴۰۱ استان ها به طور مستقیم درگیر بودجه بوده و نقش مهمی برای آنها تعریف شده است. اینکه دولت قصد دارد چنین رویکردی را در بودجه سال آینده اتخاذ کند جای خوشحالی است و می توان به تحقق عدالت اقتصادی و تمرکززدایی امیدوار بود.

واقعیت این است که رشد و توسعه استان تابعی از تخصیص بودجه سالیانه از طرف دولت و نیز تامین اعتبار برای اجرا و تکمیل طرح های عمرانی و زیربنایی می باشد. نگاهی به بودجه استانهای مختلف کشور در سال ۱۴۰۱ نشان دهنده کاهش بودجه استان آذربایجان شرقی در سال آینده نسبت به بودجه سال جاری است.

کاهش بودجه استانی که سال هاست به عنوان قطب اقتصادی و صنعتی ایران مطرح بوده سوال برانگیز است و مسئولان باید در مورد دلایل کاهش محسوس بودجه این خطه پاسخگو باشند. استانی که صدها پروژه نیمه تمام دارد چرا باید بودجه اش به یک باره از ۱۵ هزار میلیارد تومان امسال به حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان سال آینده برسد و در رتبه نهم قرار بگیرد.

اهمیت ژئوپلیتیکی و جایگاه اقتصادی آذربایجان‌شرقی بر کسی پوشیده نیست. با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر اقتصادی و صنعتی و وجود منابع ارزشمند خدادادی و همچنین سرمایه انسانی این خطه که ۵ درصد جمعیت کشور را شامل می شود از استاندار به عنوان نماینده عالی دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتظار می رود در راستای افزایش بودجه و نگاه ویژه دولت سیزدهم به آذربایجان شرقی تعامل و رایزنی های لازم را انجام دهند.

در سال های گذشته کمبود اعتبار به بلای جان پروژه های عمرانی در استان آذربایجان شرقی تبدیل شده است. چه بسیار پروژه هایی که به دلیل عدم تخصیص به موقع اعتبار، نیمه کاره مانده و یا رها شده اند. بیشترین عملیات آزادراهی متعلق به این استان است که بخشی از آن‌ها در دولت دوازدهم افتتاح و پروژه هایی شامل مراغه – هشترود ، تبریز- ارومیه، مرند – تبریز- بازرگان وخواجه – ورزقان هنوز معطل تخصیص اعتبار هستند.

۵درصد پروژهای نیمه تمام کشور یعنی نزدیک به دو هزار پروژه در این استان قرار دارند. با اینکه بیش از یک دهه از زمان آغاز برخی از این پروژه ها گذشته است، اگر به موقع تامین اعتبار شوند و به موقع هم به بهره برداری برسند کمک شایانی به توسعه استان خواهند کرد.

به نظر می رسد با بودجه ۱۱ هزار و ۶۲۳ میلیارد تومانی نمی توان به تکمیل و بهره برداری پروژه های عمرانی استان خوشبین بود، چه رسد به اینکه در سال ۱۴۰۱ شاهد کلنگ زنی طرح های جدید اقتصادی و صنعتی در آذربایجان شرقی باشیم.

برای مردم آذربایجان شرقی پذیرفتنی نیست که بودجه این استان در سال آتی به دلایل نامعلومی صدها میلیارد تومان کاهش یابد و در جایگاه نهم قرار گیرد.

انتهای خبر