داستان استاندار آذربایجان‌شرقی و ۷ گزینه ای که منتفی شدند/تنها گزینه باقی مانده که در دولت معرفی خواهد شد، کیست؟

گزارش ویژه اعتدال پرس از گزینه های قبل و فعلی استانداری : انتخاب استاندار آذربایجان‌شرقی که طی ماه گذشته در صدر اخبار استان بوده هر هفته به هفته دیگر موکول می‌شود و موجب فرسایشی شدن این موضوع  شده است. پس از رای اعتماد به کابینه دولت یازدهم و انتخاب وزیر کشور ، گمانه زنی در خصوص […]

image_pdfimage_print

گزارش ویژه اعتدال پرس از گزینه های قبل و فعلی استانداری :

انتخاب استاندار آذربایجان‌شرقی که طی ماه گذشته در صدر اخبار استان بوده هر هفته به هفته دیگر موکول می‌شود و موجب فرسایشی شدن این موضوع  شده است.

پس از رای اعتماد به کابینه دولت یازدهم و انتخاب وزیر کشور ، گمانه زنی در خصوص تغییر استانداران سراسر کشور و بخصوص استان آذربایجانشرقی با مطرح کردن گزینه هایی با سلایق مختلف آغاز شد.

استانداران ، فرمانداران و بخشداران کنونی به دلیل حساسیت موضوع تغییر مدیرتی و اخبار و شایعاتی که هر روز مبنی بر تغییر آنها  روی میز کارشان خودنمایی میکند مشغله اصلیآنها  یعنی رسیدگی به مشکلات و امورات حوزه فعالیت سیاسی و اجتماعی خود را تحت الشعاع داده است که این وضعیت تا بسته شدن تغییر در این مرحله ادامه خواهد داشت و برای کشور و خدمت رسانی به مردم قطعا مضر خواهد بود.

استانداری

تغییرمدیران در رده های مختلف زیر مجموعه وزارت کشور به عنوان یک وزارت خانه مادر و انتخاب افراد معتدل و معتقد به شعاراعتدال رئیس جمهور درهر منطقه ای برای همراهی و تحقق برنامه های دولت تدبیر و امید  یک امر مبرم است و در این مقطع حساس که کشور با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کند، شتاب دادن به انتخاب استانداران و بستن این پرونده حساس برای جلوگیری از رسیدن آسیب های اجتماعی سیاسی بیشتر به گروه ها و مردم و تسریع درتغییرات مدیریتی شهرستانها در زمانی کوتاه بعد از انتصاب استانداران جدید باید مورد توجه جدی دولت و وزارت کشور قرار گیرد.

در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم و معرفی سریع افراد کابینه از سوی حسن روحانی امیدها برای معرفی هر چه زودتر افراد در سمت های استانی نیز از سوی رئیس جمهور می رفت ولی اینگونه نشد و با وجود اینکه انتخاب استاندار آذربایجان‌شرقی جزو بحث‌های مطرح در نخستین روزهای جلسات هیئت دولت بود، بعد از گذشت حدود ۲ ماه به دلیل عدم تحقق این موضوع و عدم تعیین استاندار آذربایجان‌شرقی روند کاری دولت حداقل در این استان پلمب شده است.

در این مدت تنها چیزی که نقل محافل رسمی و غیررسمی و صحبت‌های مردم کوچه و بازار بوده و هست، انواع لیست‌هایی است که اسامی گزینه های مختلف بومی و غیر بومی، متخصص و غیرمتخصص، حزبی و غیرحزبی در آنها گنجانده شده و روزی این یکی استاندار می شود و روز دیگر می گویند آن یکی انتخاب شده است!

علی ایحال امروز یکشنبه جلسه هیت دولت فردا برگزار خواهد شد و به گفته وزیر کشور تکلیف تعدادی از استانها مشخص خواهد شد و اخبا متناقضی به گوش میرسد که گویا سکاندار استان آذربایجانشرقی نیز امروز در هیت دولت بررسی خواهد شد.

گزینه هایی که یک به یک از دور رقابت کنار رفتند

 استانداران

در میان تمام گزینه هایی که تابحال بطور جدی کاندیدای این مسئولیت شده اند، با معرفی ۱) علی عبدالعلی‌زاده به عنوان مشاور وزارت عالی کشور، ۲) سید حسین هاشمی به عنوان استاندار تهران و ۳) مهدی پورحسینی به سمت رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور این گزینه ها عملا و رسما از دور خارج شدند.

نجفی و سبحان الهی و درویش زاده سه گزینه دیگری بودند که هر کدام به دلایل مختلف نتوانستند نظر نهایی را به خود جلب کنند.

۴) صادق نجفی، مدیرعامل منطقه آزاد ارس درحالیه با توجه به سوابق مدیریتی و مرضی الطرفین بودن و نیز داشتن وجه سیاسی و معتدل نزدیک به رئیس جمهور، در ابتدا شانس اصلی استانداری آذربایجان شرقی به حساب می آمد و حتی از سوی بخشی از ستاد روحانی نیز مورد حمایت قرار گرفت، به یکباره و به شکل مبهم از دور خارج شد هرچند که هیچ وقت منتفی شدن وی رسما اعلام نشده و هر از گاهی در برخی  محافل نام وی کماکان به عنوان یکی از گزینه ها  مطرح می شود.

۵) مهندس درویش زاده، شهردار سابق تبریز  دیگر گزینه ای بود که با پیشنهاد و لابی های سنگین عبدالعلی زاده، نظر نمایندگان استان را جلب و به عنوان گزینه اول مجمع نمایندگان به وزارت کشور معرفی شد که با وجود مقاومت اولیه وزیر کشور سرانجام پرونده وی به هیئت دولت فرستاده شد.

در جلسه چهارشنبه دوهفته پیش هیئت دولت درحالیکه بعد از چند هفته رایزنی و طرح نامهای متعدد از سوی محافل مختلف، پرونده درویش زاده با پیگیری عبدلعلی زاده و جمعی از نمایندگان استان و علی رغم برخی مخالفت ها از طرف ستاد روحانی در استان، از سوی وزیر کشور به عنوان گزینه نهایی استانداری آذربایجان شرقی طرح شد، لیکن با عدم تایید مسئولین ارشد دولت مواجه شد که این مخالفت تا امروز ادامه دارد بطوریکه به گفته نمایندگان دیگر شانسی برای درویش زاده باقی نمانده است.

۶)  دکتر سبحان اللهی، استاندار سابق آذربایجان شرقی نیز نامی است که در هفته های گذشته بر سر زبانها بوده و حامیان بسیار قدرتمندی همچون اصلاح طلبان استان را پشتوانه خود دارد .

 در همان جلسه دولت که درویش زاده مورد تایید قرار نگرفت، به یکباره نام سبحان الهی -استاندار پیشین آذربایجان شرقی در دولت خاتمی – از سوی جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بدون هماهنگی قبلی بخصوص با وزیر کشور مطرح شد که با موضعگیری سخت وزیر کشور مواجه شد بطوریکه اصرار جهانگیری موجب تشتت آراء در بین وزرای حاضر در جلسه و از جمله از طرف یکی دیگر از وزرای آذری زبان دولت شده و حتی منجر به تنشهای فی مابین  نیز شده بود.

قضیه سبحان الهی هم بدین شکل بود که چند هفته پیش حاج عباس دوزدوزانی از سران آذری زبان جریان اصلاحات در سفر به آذربایجان شرقی جلسه ای فوری با برخی مهره های ارشد احزاب اصلاح طلب استان از جمله جبهه مشارکت برگزار کرده و طی این جلسه موافقت رسمی اعضا را برای معرفی سبحان الهی به دولت جهت تصدی استانداری اذربایجان شرقی اخذ و هماهنگی های لازم را برای طرح نام وی در جلسه دولت از طریق معاون اول رئیس جمهور به عمل می آورد.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به اینکه در این جلسه گزینه جدیدی برای استان از سوی رئیس جمهور و معاون اولش مطرح شده ، تاکید کرد: گزینه مطرح شده از سوی دولت قبلاً در مجمع نمایندگان بررسی شده و به دلیل آرای کم در لیست این مجمع قرار نگرفت.

علی رغم همه این فشارها، لیکن مخالفت جدی نمایندگان و امام جمعه تبریز و همچنین اعتراض وزیر کشور  که گفته می شود حتی تا مرحله تهدید به استعفا نیز پیش رفته است، موجب منتفی شدن انتخاب سبحان الهی شد.

سابقه نه چندان درخشان سبحان الهی در دوره مدیریت قبلی استانداری، ضعف در تم برنامه های قبلی وی و عدم ارائه برنامه جدید مشخص از سوی وی برای تصدی دوباره این مسئولیت در دولت تدبیر و امید، معتدل و فراجناحی نبودن وی طبق منش و تاکید رئیس جمهور و پروازی بودن از دلایل مشترک مخالفت با وی اعلام می شد.

۷) مهندس محسن مهرعلیزاده، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت خاتمی دیگر گزینه ای بود که هفته پیش برای اولین بار در مصاحبه رییس مجمع نمایندگان استان به عنوان گزینه پیشنهادی جدید وزارت کشور مطرح شد.

خبری که هیچ منبع دیگری آنرا تایید نکرد و البته خود وی نیز بعید است که پیشنهاد این سمت را قبول کند .

منتفی شدن تمام گزینه های فوق در حالی بود که در این مدت در نهاد ریاست جمهوری و راه روهای وزارت کشور نام دیگری به گوش میرسید که آرام آرام داشت به مسند صدارت آذربایجان شرقی نزدیک می شد بدون اینکه خبری در رسانه ها از وی منتشر شود.

۸) مهندس سعید فائقی، مدیرعامل شرکت پست و معاون فنی سازمان تربیت بدنی در دولت هاشمی و خاتمی کسی بود که در ابتدا قرار بود به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شود ولی در لحظات آخر نام وی حذف شد و بعد از بود که با پیشنهاد برخی نزدیکان رئیس جمهور و توصیه مستقیم هاشمی رفسنجانی به دولت، نام وی به عنوان کاندیدای اصلی و نهایی دولت مطرح شد.

کاندیدایی  که حمایت نمایندگان استان و ستاد روحانی و نیز وزیر کشور را پشت سر خود داشته و تنها گزینه جدی باقی مانده است که تابحال با جواب منفی دولت یا مجمع نمایندگان مواجه نشده است. 

آخرین خبرها از دولت حاکی است، با توصیه دولتمردان ارشد و شخص هاشمی رفسنجانی و اجماع نسبی بدست آمده قرار است فائقی به عنوان دوازدهمین استاندار آذربایجان شرقی معرفی شود. هرچند سه گزینه دیگر نیز کماکان از شانس خود برای تصاحب این کلید سخن می گویند.

انتهای خبر