زنگ خطری برای دولت/ ناهماهنگی به تیم اقتصادی روحانی هم رسید؟

سخنان وزیر اقتصاد در رابطه با حذف سه دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه، در حالی بیان شد که درست همان زمان”جعفر قادری” عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی از بررسی اجمالی پیشنهاد نمایندگان مبنی بر حذف ۳دهک بالای یارانه‌بگیران، در نشست کمیسیون متبوعش خبر داده و گفته است که در این جلسه بحث‌هایی مطرح […]

image_pdfimage_print

سخنان وزیر اقتصاد در رابطه با حذف سه دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه، در حالی بیان شد که درست همان زمان”جعفر قادری” عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی از بررسی اجمالی پیشنهاد نمایندگان مبنی بر حذف ۳دهک بالای یارانه‌بگیران، در نشست کمیسیون متبوعش خبر داده و گفته است که در این جلسه بحث‌هایی مطرح شد و محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور اعلام کرده که دولت مخالف تصویب چنین پیشنهادی است.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فردا نیوز، یکی از مباحث مهمی که همواره در محافل اقتصادی مطرح بوده، ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت‌هاست که به استراتژی‌های کلان کشور ضربه زده است. تجربه تاریخی اقتصاد ایران نشان می دهد، که در همه دولت‌ها، ناهماهنگی بین اعضای کابینه، منجر به کندی پیشرفت برنامه‌ها شده و با اینکه داشتن تیم اقتصادی قوی، دغدغه بسیاری از دولت‌ها بوده اما گاهی عدم چینش تیمی هماهنگ برای اقتصاد کشور سبب آثار سوء و بروز بحران شده است.

در این میان با اینکه تداوم ناهماهنگی میان تیم های اقتصادی دولت های پیشین، سبب نگرانی کارشناسان و هشدارهای آنان برای عدم تکرار این ناهماهنگی ها شده بود اما به نظر می رسد این هشدارها آنچنان هم مفید واقع نشده و تیم اقتصادی دولت یازدهم نیز با ناهماهنگی هایی روبه روست.

در همین زمینه روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک مسکن درباره برنامه دولت برای حذف یارانه سه دهک پردرآمد جامعه با بیان اینکه ستاد هدفمندسازی یارانه ها در دولت جلساتی را شروع کرده، گفته است: «در حال حاضر تراز مالی هدفمندسازی یارانه ها با مشکلات بسیار جدی مواجه است. چیزی حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی به خانوارها پرداخت می شود در حالی که درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی که قاعدتا باید در این مسیر پرداخت می شد فقط ماهیانه چیزی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.»

وی می گوید: «از طرف دیگر بحث حذف برخی از دهک های درآمدی بالا که واقعا به این منابع نیازی هم ندارند و در هزینه های زندگی آنها نقش ایفا نمی کند در دستور کار یکی از کمیته های ستاد هدفمندی یارانه ها قرار گرفته و کارگروهی در حال کار بر روی این موضوع هستند تا شیوه های شناسایی و تفکیک این دهک ها را مشخص کنند. آنچه که قصد و سیاست دولت است و نمایندگان محترم مجلس هم با آن هم نظر هستند اینکه ما بتوانیم زمینه شناسایی این دهک های بالا را فراهم کنیم و پرداخت ها صرفا به دهک های پایین درآمدی باشد.»

اما سخنان وزیر اقتصاد در رابطه با حذف سه دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه، در حالی بیان شد که درست همان زمان”جعفر قادری” عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی از بررسی اجمالی پیشنهاد نمایندگان مبنی بر حذف ۳دهک بالای یارانه‌بگیران، در نشست کمیسیون متبوعش خبر داده و گفته است که در این جلسه بحث‌هایی مطرح شد و محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور اعلام کرده که دولت مخالف تصویب چنین پیشنهادی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: جلسه فوق‌العاده کمیسیون بودجه برگزار شد و محمدباقر نوبخت در این جلسه با پیشنهاد برخی نمایندگان برای حذف ۳دهک از یارانه‌بگیران اعلام مخالفت کرد. نگرانی از سخنان ناهماهنگ تیم اقتصادی دولت، زمانی قوت می گیرد که بدانیم اختلاف نظرها و ناهماهنگی ها در دولت های گذشته بویژه در دولت احمدی نژاد، هزینه های زیادی را به کشورتحمیل کرده است.

البته این ناهماهنگی ها تنها به دولت احمدی نژاد خلاصه نشده و دولتهای سازندگی و اصلاحات نیز اختلافات زیادی در تیم اقتصادیشان داشته اند. به عنوان مثال می توان به اختلافات مشهور بین مرحوم نوربخش با محمد جواد ایروانی وزیر اقتصادی دولت سازندگی که در نهایت منجر به رفتن نوربخش از بانک مرکزی شد اشاره کرد. این قبیل اختلافات در دولت اصلاحات هم تداوم یافت تا جایی که باز مرحوم نوربخش در مقام رئیس کل بانک مرکزی با طهماسب مظاهری وزیر اقتصاد وقت اصطلاحات ناهماهنگ بودند. اما حکایت این ناهماهنگی ها در دولت های نهم و دهم دور تندتری به خود گرفت و صدور دستورالعمل ها و بخش نامه های متضاد از سوی نهادها و مقام های دولتی که کارکردی یک هفته ای یا یک ماه داشتند، سبب سردرگمی فعالان اقتصادی و هرج و مرج اقتصادی شد.

با اینکه هماهنگی کابینه و بخصوص تیم اقتصادی دولت، اصلی است که هیچ کس در ضرورت آن تردید ندارد اما متاسفانه انتخابهای به دور از صلاحیت حرفه ای افراد و تنها بر اساس سلایق سیاسی در گذشته سبب شده ناهماهنگی ها و مواضع متفاوت، موجب فرسایش توان مدیریتی و مالی کشور شود.

حال با توجه به اینکه اقتصاد ما از تیم های ناهماهنگ در دولت های گذشته صدمه دیده، باید دید آیا این ناهماهنگی‌ها میان تیم اقتصادی دولت یازدهم سبب خواهد شد که باز هم شاهد بگومگوهای مقامات مختلف و توجیه ناکارآمدی ها و کوتاهی و انداختن مشکلات بر گردن یکدیگر، باشیم یا با گذشت زمان شاهد هماهنگی بیشتر خواهیم بود. مسئولان باید بدانند در آشفته بازار ناهماهنگی ها، بار اصلی قطعاً بر دوش اقشار آسیب پذیربوده و این گروه لطمات جبران ناپذیری خواهند خورد، پس باید با  این علم و با درس آموزی از تجربیات دولتهای پیشین به جای زدن سخنان غیرکارشناسی به فکر باز کردن گره های کور اقتصاد کشور باشند.

انتهای خبر