اعلمی در مناظره‌ با سلیمی نمین: جای روحانی بودم با اوباما دست می‌دادم

فعال اصلاح طلب گفت:اگر من جای روحانی بودم در سازمان ملل با اوباما مذاکره کرده و حتی با وی دست می‌دادم. وقتی از سوی رهبری تعبیر نرمش قهرمانانه مطرح شده به معنی این است که مجوز ارتباط صادر شده است.   به گزارش اعتدال پرس به نقل از تسنیم، همایش چرایی ارتباط با آمریکا و […]

image_pdfimage_print

فعال اصلاح طلب گفت:اگر من جای روحانی بودم در سازمان ملل با اوباما مذاکره کرده و حتی با وی دست می‌دادم. وقتی از سوی رهبری تعبیر نرمش قهرمانانه مطرح شده به معنی این است که مجوز ارتباط صادر شده است.

  به گزارش اعتدال پرس به نقل از تسنیم، همایش چرایی ارتباط با آمریکا و تسخیر لانه جاسوسی به مناسبت ۱۳ آبان ماه در محل دانشگاه فردوسی مشهد در قالب مناظره‌ای میان عباس سلیمی نمین تحلیل‌گر مسائل سیاسی و اکبر اعلمی فعال اصلاح‌طلب برگزار شد.

اکبر اعلمی فعال اصلاح طلب با اشاره به تسخیر سفارت آمریکا اظهار کرد: در آن مقطع زمانی می‌شود این اقدام را توجیه کرد چرا که در آن زمان شور بر شعور غالب بوده اما حال که دوران عقلانیت است و به پیامدهای منفی اشغال سفارتخانه آمریکا در ایران پی برده‌ایم باید به این مسئله رسیده باشیم که قطع رابطه با آمریکا مصالح و منافع ما را تامین نمی کند.

دلیل دشمنی آمریکا با ما به دلیل تسخیر سفارت آن است

وی افزود: دشمنی آمریکا با ما به دلیل تسخیر سفارت و بالا رفتن از دیوار سفارت آمریکا بوده و امروز به جای اینکه به گذشته برگردیم باید به این مسئله پی ببریم که قطع رابطه با آمریکا تامین کننده مصالح و منافع ملی ما نیست.

اعلمی خاطر نشان کرد: چرا باید فقط آمریکا را متهم کرد مگر شوروی و انگلیس با ما کارهای این چنینی نکردند؟ همچنین امروز شاهدیم که ۲۲ میلیارد دلار ما در چین بلوکه شده است، آیا آن ایام که کشتی‌های ما در دریای خزر شناور بود و به ناگاه ناپیدا می‌شد مقصر شوروی نبود و چرا امروز فقط ما انگشت اتهام را به سمت آمریکا گرفته‌ایم؟

این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: باید اشتباهات گذشته را جبران کرده و من از آقای سلیمی نمین سئوال می‌پرسم کدام بخش از تسخیر و بالا رفتن از دیوار سفارت آمریکا در جهت منافع و مصالح ملی بوده است؟ کما اینکه شاهدیم در خطبه‌های نماز جمعه مدام از دشمنی با آمریکا صحبت می‌شود و در مجلس نیز شعار مرگ بر آمریکا سر داده می‌شود آن هم در شرایطی که بر اساس عقلانیت حاکمیت به این اجماع رسیده که باید مشکلاتمان را با آمریکا حل کنیم.

اعلمی با تاکید بر این مطلب که سلیمی نمین باید بگوید در اشغال سفارت آمریکا در ایران چه چیزی عایدمان شده تصریح کرد: من ادعا می‌کنم در اشغال و بالا رفتن از دیوار سفارت آمریکا نه تنها چیزی عایدمان نشده، نه تنها منافعمان را تامین نکرده بلکه خسران‌های زیادی را از این ناحیه دیده‌ایم. آیا سلطه‌گری فقط ماهیت سیاسی داشته و یا ابعاد اقتصادی نیز دارد.

اگر از دیوار سفارت آمریکا بالا نمی‌رفتیم جنگ ایران و عراق رخ نمی‌داد

این فعال اصلاح طلب افزود: اگر بخواهیم به ابعاد اقتصادی سلطه‌گری بپردازیم می‌توان گفت امروز چین در ابعاد اقتصادی خود بر ما سلطه پیدا کرده است و بر بازار ما سلطه یافته که این می‌تواند سبب سلطه‌گری سیاسی نیز شود،  ما اگر از دیوار سفارت آمریکا بالا نمی‌رفتیم به طور حتم جنگ ایران و عراق رخ نمی‌داد. اگر از دیوار سفارت آمریکا بالا نمی‌رفتیم نیروگاه اتمی بوشهر نیمه کاره رها نمی‌شد، اگر از دیوار سفارت آمریکا بالا نمی‌رفتیم امروز بازارهای آمریکا را از دست نمی‌دادیم.

اگر از دیوار سفارت آمریکا بالا نمی‌رفتیم تکنولوژی دو منظوره را از دست نمی‌دادیم و ما در زمان بیش از ۳ دهه خسارات زیادی را بابت بالا رفتن از دیوار سفارت آمریکا دیده‌ایم.

اعلمی گفت: خرید نفت ایران تحریم شد، بسیاری از قراردادهای کلان ایران با کشورهای جهان به خاطر همین رابطه تیره با آمریکا لغو شد و امروز به جایی رسیده‌ایم که به دلیل لابی‌های صهیونیستی و آمریکایی در اوپک ایران در اوپک نقشی ندارد.

بهترین فرصت‌ها را به دلیل قطع رابطه با آمریکا از دست داده‌ایم

این فعال اصلاح طلب با تصریح بر اینکه خسران‌ها و ضررهایی که تاکنون دیده‌ایم به دلیل این است که دیپلماسی خیابانی، دیپلماسی رسمی ما را تحت تاثیر قرار داده است و ما باید به صراحت بگویم که بهترین فرصت‌ها را به دلیل قطع رابطه با آمریکا از دست داده‌ایم.

اعلمی با بیان اینکه دولت فعلی و‌ آقای روحانی امروز به این نتیجه رسیده‌اند که باید به این روابط تیره پایان بدهد افزود: دولت فعلی به این نتیجه رسیده و امروز با حفظ حریم و شئونات نظام اسلامی به دنبال این است که به این روابط تیره پایان داده و این دیوارهای بی‌اعتمادی را اگر نمی‌توانند کاملا بریزند اما کوتاه کنند.

مخالفان رابطه با آمریکا از نگاه اعلمی

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به مخالفان رابطه با آمریکا تاکید کرد: امروز چند گروه مخالف رابطه با آمریکا هستند که یکی از آنها عربستان و رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. این دو کشور نمی‌خواهند که میان ایران و آمریکا رابطه معقول و منطقی برقرار شود.

وی اظهار کرد: گروه دوم بابک زنجانی و امثال بابک زنجانی‌ها بوده که از یک سو پشت پرده حمایت می‌شوند و از یک سو از تحریم‌ها استفاده می‌کنند طبیعی است که چنین افرادی حاضر به ارتباط با آمریکا نمی‌شوند، گروه دیگری افرادی هستند که شخصیت خود را در گرو دشمنی با آمریکا و دشمنی با آمریکا می‌دانند و به نوعی با این دشمنی نوعی پرستیژ برای خود ساخته‌اند که اگر این پرستیژها را از آنها بگیرند ممکن است در نماز جمعه حرفی برای گفتن نداشته باشند. عده‌ای هم نظیر آقای سلیمی نمین با دلیل و منطق خود معتقد هستند که استکبارستیزی جزو ذات انقلاب بوده و من اینجا سئوال می‌کنم که آیا تعرضات فقط از سوی آمریکا به ایران بوده؟ آیا ما همیشه باید به گذشته نگاه کنیم و یا باید افق دید ما آینده باشد؟

نباید کودتای ۲۸ مرداد را بهانه‌ای برای قهر همیشگی با آمریکا قرار دهیم

اعلمی با بیان اینکه باید از این درجا زدن خارج شد و به سمت رشد و توسعه حرکت کنیم گفت: نباید کودتای ۲۸ مرداد را بهانه‌ای برای قهر همیشگی با آمریکا قرار دهیم و دلیل رای‌آوری و انتخاب روحانی برای ریاست جمهوری این بود که وی در شعارهای خود مدام به مسئله تنش‌زدایی در سیاست خارجی اشاره می‌کرد.

وی گفت: از نگاه من اجماع برای رابطه با آمریکا در راس حکومت ایجاد شده و مقام معظم رهبری زمانی که ۷ روز پیش از سفر روحانی به نیویورک از تعبیر نرمش قهرمانانه یاد می‌کند به معنی تعبیر این اجماع و ارتباط‌گیری است. مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه را در جایی دیگر برای ترجمه کتابی با مضمون صلح امام حسن با معاویه بوده و این به معنی برقراری صلح است.

اگر جای روحانی بودم با اوباما دست می‌دادم

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: اگر من جای روحانی بودم در سازمان ملل با اوباما مذاکره کرده و حتی با وی دست می‌دادم. وقتی از سوی رهبری تعبیر نرمش قهرمانانه مطرح شده به معنی این است که مجوز ارتباط صادر شده است.

اعلمی با بیان اینکه آیا سلطه‌طلبی فقط مختص آمریکاست گفت: مقتضی قدرت سلطه‌طلبی بوده و مگر امروز ایران در کشورهایی نظیر لبنان، عراق و سوریه سلطه‌طلبی نمی‌کند آیا این مسئله به معنای سلطه‌طلبی نیست، ما امروز باید استکبارستیزی را در داخل کشور برقرار کنیم.

اعلمی گفت: سیاست خارجی ما دکترینش در قانون اساسی مشخص شده و ما در قانون اساسی چیزی مبنی بر نفی رابطه با آمریکا نداریم،‌ اگر با آمریکا رابطه برقرار شود موقعیت استراتژیک وژئوپلوتیک ما توسعه می‌یابد و موقعیت ما در خاورمیانه تقویت می‌شود.

انتهای خبر